Programmanummer | 4 | |
Commissie | Leefbaarheid en Bereikbaarheid | |
Portefeuille(s) | Klimaat, Mobiliteit & Financiën Wonen, Bouwen & Welzijn |
De missie van het programma Mobiliteit luidt: De gemeente Leiden wil goed bereikbaar zijn. De komende jaren wordt ingezet op duurzame mobiliteit, waarbij voetgangers, fietsers en het openbaar vervoer voorrang krijgen. Door de aanleg van een goede hoofdontsluitingsstructuur, het zoeken naar nieuwe vormen van vervoer, het optimaal gebruiken van parkeervoorzieningen en het autoluw maken van de binnenstad wil de gemeente Leiden de leefbaarheid, duurzaamheid en bereikbaarheid verbeteren. Stand van zaken bij Voortgangsrapportage
|
Doel | Prestatie | |
---|---|---|
4A1 Meer fietsgebruik | 4A1.1 Opstellen en uitvoeren fietsbeleid | |
4A1.2 Verbeteren Fietsroutes | | |
4A1.3 Noord-zuid verbindingsas Leiden Bio Science Park | | |
4A2 Betere looproutes | 4A2.1 Opstellen en uitvoeren voetgangersbeleid | |
Toelichting doelenboom Beleidsterrein 4A Langzaam verkeer
De nadere uitwerking van het maken van verkeerskundige schetsen in samenspraak met bewoners/wijkraden vraagt meer tijd.
Doel | Prestatie | |
---|---|---|
4B1 Meer gebruik van het openbaar vervoer | 4B1.1 Opstellen en uitvoeren openbaar vervoer beleid | |
4B1.2 Realisatie afspraken HOV-overeenkomst Z-Holland Noord | | |
4B1.3 Verbeteren OV infrastructuur | | |
4B1.4 Knooppunt Leiden Centraal | |
Toelichting doelenboom Beleidsterrein 4B Openbaar vervoer
Er zijn geen afwijkingen ten opzichte van de begroting.
Doel | Prestatie | |
---|---|---|
4C1 Betere doorstroming op het Leidse wegennet | 4C1.1 Opstellen en uitvoeren beleid autoverkeer | |
4C1.2 Autoluwe binnenstad | | |
4C1.3 Rijnlandroute | | |
4C1.4 Leidse Ring Noord | | |
4C1.5 Verbeteren knelpunten wegennet | | |
4C 1.6 Herinrichten centrale infrastructuur Leiden Bio Science Park | |
Toelichting doelenboom Beleidsterrein 4C Autoverkeer
4C1.4 Leidse Ring Noord
Het project is aanvaard en de overdracht naar afdeling Regie Integraal Beheer is in afronding.
De gemeenteraad van Leiden heeft het bestemmingsplan Plesmanlaan in november 2022 vastgesteld. In januari 2023 zijn twee beroepschriften ingediend tegen het bestemmingsplan. De beroepsprocedure loopt op dit moment. Daarnaast heeft de Raad van State de vrijstelling voor bouwprojecten om tijdens de bouwfase tijdelijk stikstofeffecten te mogen veroorzaken ingetrokken. Inmiddels zijn door de aannemer stikstofberekeningen uitgevoerd. De uitgevoerde berekeningen worden besproken met de omgevingsdienst.
Zowel de beroepen tegen het bestemmingsplan en de stikstofberekeningen leiden tot vertraging in de start bouw. De uitspraak van de Raad van State wordt pas aan het eind van het jaar verwacht.
De aannemer levert ondertussen het concept-DO van de Plesmanlaan in de maand juli op en vraagt de benodigde vergunningen aan. Het uitgangspunt is nu dat de realisatie in Q1 2024 start en het project in Q4 2026 gereed zal zijn. Mocht de uitspraak van de RvS langer op zich laten wachten dan heeft dat effect op de start- en opleverdatum van het werk. Er wordt onderzoek gedaan naar de mogelijkheden om evt. verdere vertraging zoveel als mogelijk te voorkomen.
Voor de realisatie zijn enkele delen van percelen nodig die niet in eigendom van de gemeente zijn of in erfpacht zijn uitgegeven. De gesprekken lopen en de verwerving wordt naar verwachting eind van het jaar afgerond.
De aanbestedingsprocedure is april 2023 afgerond, en de uitvoering is gestart. De werkzaamheden duren naar verwachting ca. 1 jaar.
Het uitvoeringsbesluit Schipholweg-West kan verder worden voorbereid maar daarbij is realisatie sterk afhankelijk van de samenhang met de ontwikkelingen in en rond het stationsgebied (waaronder de M-kavels) en de nadere besluitvorming over het programma Autoluwe Binnenstad.
De gebiedsvisie Park de Zwijger is door uw raad vastgesteld. Het uitvoeringsbesluit Willem de Zwijgerlaan zal - in samenhang met de nadere en integrale uitwerking van de gebiedsvisie Park de Zwijger - naar verwachting in 2024 aan uw Raad worden aangeboden.
De aanbesteding van LRN Oude Spoorbaan en Engelendaal is gepauzeerd. Met Qirion, de uitvoeringsorganisatie, die verantwoordelijk is voor de aanleg van het nieuwe en de verwijdering van het bestaande 50kV-kabeltracé vinden nog gesprekken plaats om de uitvoeringsrisico’s en de hinder in de omgeving te beperken. De inzet is om deze afspraken in een overeenkomst vast te leggen. Als gevolg van de Porthos uitspraak dienen nu ook voor de realisatiefase stikstofberekeningen te worden uitgevoerd. Op grond van de onlangs uitgevoerde indicatieve berekeningen kan het werk met deels geëlektrificeerd materieel uitgevoerd worden. Inmiddels zijn ook de ontvangen vragen van de inschrijvers voldoende beantwoord om de aanbesteding te vervolgen. De aanbesteding zal eind augustus een vervolg krijgen en de verwachting is dat het werk aan het einde van dit jaar gegund kan worden.
Voor de realisatie van tracédeel Oude Spoorbaan zijn stukken perceel nodig die niet in eigendom van de gemeente zijn. Het Koninklijk Besluit van de onteigening is op 27 juli 2023 gepubliceerd. Het minnelijke overleg met de eigenaar vindt ook nog steeds plaats.
Door diverse issues als ontwerpdiscussies en capaciteitsproblematiek is de planning doorgeschoven waardoor in 2023 niet de uitvoering gerelateerde activiteiten hebben kunnen plaatsvinden die waren voorzien.
Doel | Prestatie | |
---|---|---|
4D1 Meer parkeerkwantiteit en betere parkeerkwaliteit | 4D1.1 Opstellen en uitvoeren parkeerbeleid | |
4D1.2 Parkeermanagement | | |
4D1.3 Uitvoeren maatregelen autoparkeren | | |
4D1.4 Uitvoeren maatregelen fietsparkeren | |
Toelichting doelenboom Beleidsterrein 4D Parkeren
De aanbesteding voor de grote renovatie en ophogen van de parkeergarage Haarlemmerstraat is mislukt. Er zijn geen inschrijvingen ontvangen. We gaan nu de markt bevragen waarom er geen inschrijvingen zijn ingediend. De verwachte vertraging is één jaar.
De uitbreiding van fietsvoorzieningen bij Station De Vink is vertraagd vanwege kostenstijging.
Doel | Prestatie | |
---|---|---|
4E1 Betere leefomgeving door verkeersmaatregelen | 4E1.1 Verkeersveiligheidsbeleid | |
4E1.2 Uitvoeren verkeersmaatregelen op wijkniveau | | |
4E1.3 Verkeersmanagement | | |
4E2 Verduurzaming mobiliteit | 4E2.1 Uitvoeren maatregelen verduurzaming mobiliteitsbeleid | |
Toelichting doelenboom 4E Leefomgeving
Met het aannemen van motie 23.0049.85 Het belang van veilige schoolzones heeft uw raad gevraagd om in deze Tweede Voortgangsrapportage een planning op te nemen van de realisatie van schoolzones bij basisscholen. Hieronder de planning.
School | Planning | Actie |
De Korte Vliet | gerealiseerd | Gereed |
ELS | gerealiseerd | Gereed |
Lucas van Leyden (Vliet) | gerealiseerd | Gereed |
Haanstra | gerealiseerd | Gereed |
De Zwaluw | gerealiseerd | Gereed |
t Klankbord | gerealiseerd | Gereed |
De Stevenshof | gerealiseerd | Gereed |
Lucas van Leyden (de Steeg) | gerealiseerd | Gereed |
Leidse Hout | gerealiseerd | Gereed |
Apollo | 2023 | lopend |
De Morskring | 2023 | lopend |
De Ley | 2023 | lopend |
De Leimundo | 2023 | lopend |
De Zijlwijkschool | aanpassing in 2023 | lopend |
De Dudalf | aanpassing in 2023 | lopend |
Woutertje Pieterse | aanpassing in 2024 | Projectbureau, project verkeersveiligheid Houtkwartier |
De Thermiek | 2024 | Projectbureau, project rioolvervanging Vogelwijk |
De Vlieger | 2024 | Projectbureau, project verkeersveiligheid Houtkwartier |
Lorentz | 2024 | Projectbureau, project rioolvervanging Burgemeesterswijk |
Joppensz | 2024 | Projectbureau, project rioolvervanging Burgemeesterswijk |
De Tweemaster | 2024 | in planning |
De Meerpaal | 2024 | in planning |
Auris de Weerklank | 2025 | Projectbureau, project rioolvervanging Hoge Mors |
De Brug | geen actuele wens voor schoolzone | Geen actie |
De Pionier | geen actuele wens voor schoolzone | Geen actie |
Winford | geen actuele wens voor schoolzone | Geen actie |
Er Riseleh | geen actuele wens voor schoolzone | Geen actie |
Anne Frankschool | geen actuele wens voor schoolzone | Geen actie |