Programmanummer | 1 | |
Commissie | Leefbaarheid en Bereikbaarheid | |
Portefeuille(s) | Bestuur, Veiligheid en Handhaving Werk, Inkomen en Economie & Cultuur |
De missie van het programma Bestuur en dienstverlening luidt: De gemeente Leiden staat voor een klantgerichte, persoonlijke en toegankelijke dienstverlening, waarbij burgers, bedrijven en overige instellingen betrouwbaar, duidelijk, snel en op maat worden bediend.
De dienstverlening van het Klant Contact Center (KCC) heeft zich het afgelopen jaar weer |
Doel | Prestatie | |
---|---|---|
1A1 Volksvertegenwoordiging, kaderstelling en control | 1A1.1 De gemeenteraad en raadscommissies vergaderen volgens de vastgestelde vergadercyclus | |
1A1.2 Burgers actief informeren over rol en werkzaamheden van de gemeenteraad | | |
1A1.3 Ondersteuning van de gemeenteraad door de griffie, onderzoek door de rekenkamercommissie en controle door de accountant | | |
1A2 Dagelijks besturen van de gemeente
| 1A2.1 Dagelijks besturen van de gemeente door het college | |
1A2.2 Informeren en betrekken van burgers, bedrijven en instellingen over besluiten en bij uit te voeren beleid | | |
1A2.3 Organiseren van verkiezingen voor gemeente, provincie, waterschap, Rijk en Europa | | |
1A2.4 Strategische beleidsadvisering en onderzoek | | |
1A2.5 Adviseren van bestuur over communicatie | | |
1A3 Bijdragen aan en sturen op samenwerkingsverbanden | 1A3.1 Sturing en toezicht houden op samenwerkingsverbanden | |
1A3.2 Bevorderen van intergemeentelijke samenwerking | |
Er zijn geen afwijkingen ten opzichte van de begroting.
Doel | Prestatie | |
---|---|---|
1B1 Burgers, bedrijven en instellingen zijn tevreden over de publieke dienstverlening | 1B1.1 Leveren van alle producten en diensten op het gebied van Burgerzaken (o.a. reisdocumenten, rijbewijzen, huwelijken etc.) | |
1B1.2 Zorgen voor persoonlijke, betrouwbare, toegankelijke en efficiënte dienstverlening via minimaal de belangrijkste 5 kanalen die de burger van ons verwacht en die voldoen aan de moderne standaarden | | |
1B1.3 Op orde houden basisregistraties (BRP, BAG, BGT) | | |
1B1.4 Beantwoorden van eerstelijns vragen, verstrekken van informatie en leveren van eerstelijns producten | | |
1B1.5 Omzetten papieren archieven in digitale archieven naar de moderne standaarden | |
Toelichting doelenboom Beleidsterrein 1B Dienstverlening
1B1.1 / 1B1.2 / 1B1.4
Over het algemeen zijn Leidenaren tevreden over de dienstverlening van de gemeente. Intern ervaart de organisatie echter nog steeds hinder van de ICT-storingen. We zien dat de ingezette acties effect hebben, maar dat er nu nog teveel storingen zijn. Voor een verdere daling van het aantal verstoringen is onder meer vermindering van de complexiteit van onze IV-infrastructuur noodzakelijk, wat een langer proces is.
1B1.2 Zorgen voor persoonlijke, betrouwbare ... dienstverlening
Mogelijke vertraging in project duidelijke taal: waarschijnlijk lukt het niet om iedereen in 2023 te trainen. Dit komt doordat de grote hoeveelheid nieuwe collega’s van het voormalig Servicepunt71 en de reorganisatie van het nieuwe cluster meer tijd kost dan gedacht. We zijn op dit moment aan het kijken hoe we dit in 2024 kunnen organiseren.
1B1.4 Beantwoorden van eerstelijns vragen, verstrekken van informatie en leveren van eerstelijns producten
Telefonie: In 2023 wordt het bellen via Teams in gebruik genomen. Het was de bedoeling dat ook de callcenteroplossing in 2023 zou worden ingevoerd. Dit deel van het project loopt vertraging op doordat er geen aanbieders op de markt zijn die voldoen aan onze eisen. De aanbesteding is daarom ingetrokken. Nu wordt overwogen wat de alternatieven zijn en zal daarna een nieuwe aanbesteding worden uitgezet. Implementatie van de callcenteroplossing in 2023 is hiermee niet meer haalbaar.