Beheersing plankosten
De huidige opzet van plankosten heeft tot doel plankosten zowel in de fase voor aanvraag voorbereidings-krediet (vh kaderbesluit) als na aanvraag voorbereidingskrediet (vh kaderbesluit) inzichtelijk te maken, teneinde de beheersbaarheid te waarborgen. Om dit blijvend te monitoren zijn er overzichten voor lijn- en projectmanagers om de uren en de euro's in te zien. Daarnaast zijn voor de plankostenteams personeelstarieven berekend en wordt de casuïstiek gevolgd op naleving van deze systematiek.Plankosten worden zo goed en sober mogelijk geraamd, bij de kosten wordt sluitende dekking aangegeven, er zijn heldere afspraken gemaakt tussen teams voor de inzet van capaciteit. Bij overschrijdingen van geraamde plankosten wordt een besluit tot aanvullende dekking gevraagd en de stand van het krediet plankosten in definitiefase wordt gevolgd. Monitoren, evalueren en bijsturen van plankosten is en blijft van essentieel belang voor optimale beheersing van projectkosten.
Plankosten krediet in definitiefase
In de bijgevoegde tabellen treft u de stand van het krediet plankosten in definitiefase. Dit krediet wordt gevoed door een jaarlijkse onttrekking aan de reserve bedrijfsvoering plankosten en is ingesteld vanuit het oogpunt van transparantie, monitoring en bewaking. Bij elk projectplan definitiefase waarbij voor plankosten in definitiefase een beroep wordt gedaan op het plankostenkrediet, wordt in een separaat collegevoorstel plankostenkrediet aangevraagd. Deze werkwijze is voor het bestuur een goede grondslag voor enerzijds een betere beheersing van plankosten en anderzijds voor prioritering van de projectenportefeuille. Ofwel: het bestuur geeft keer op keer bewust fiat aan het investeren van voorbereidingstijd in projecten en weet precies hoeveel geld hiermee gemoeid is.
Op het moment dat er een aanvraag voorbereidingskrediet (voorheen Kaderbesluit) wordt genomen, worden de plankosten meegenomen in de totale lasten van het project en vloeien de reeds gemaakte plankosten in één keer terug in de reserve. Indien een project geen doorgang vindt, kunnen de kosten uiteraard niet worden meegenomen in de totale projectkosten. In dat geval vindt er geen terugstorting plaats in de reserve en kan dat bedrag niet opnieuw beschikbaar worden gesteld. In beide gevallen zal het project na aanvraag voorbereidings-krediet (voorheen Kaderbesluit) worden afgerond en uit het krediet worden gehaald. Er resteert voor dit jaar nog een bedrag van circa € 213.417 voor de plankosten van nieuwe projecten in definitiefase (onderstaande tabel).
Totaal beschikbaar tot en met 2024 via begroting | 9.164.000 |
Opnieuw beschikbaar gesteld t/m 2025 | 7.021.021 |
Reeds afgesloten projecten in definitiefase in voorgaande jaren incl. 2024 | -/- 10.291.248 |
Saldo | 5.893.773 |
2025 Begroting uit de reserve plankosten | 1.128.000 |
Totaal beschikbaar | 7.021.773 |
Projectomschrijving | Leids project of project Derden | B&W besluit | Begrote kosten tot kaderbesluit |
Lopende projecten | € | ||
Diamantplein e.o. | Leids project | BW19.0333 | 393.000 |
Westerpoort ( vh Paardenwei ) | Leids project/derden | BW19.0486 | 1.010.000 |
Herinrichting openbare ruimte Verbeekstraat | Leids project | BW21.0412 | 137.000 |
Herontw. Rivierenbuurt in Meerburg | Leids project | BW22.0030 | 72.400 |
Geb. visie Willem de Zwijgerlaan | Leids project | BW22.0290 | 2.198.000 |
Parkeergarage M Kavels | Leids project | BW22.0458 | 297.720 |
Herhuisvesting muziekeducatie en -programmering | Leids project | BW22.0494 | 789.181 |
Nieuwe Stadswerf | Leids project | BW 23.0350 | 561.000 |
Volkstuinen Oostvlietpolder uren | Leids project | BW 23.0387 | 141.755 |
ROC vondellaan | Leids project | WJT-545-2024 | 454.000 |
Aanvulling bibliotheek | Leids project | 304.300 | |
Cronesteinkade | Leids project | 300.000 | |
Totale onttrekking | -/- 6.658.356 | ||
Resterende bedrag voor 2025 | 363.417 |
Verbouwing Le Pooleweg 6 (DZB – chocoladefabriek | 150.000 |
Totaal aan aanvragen onderweg | -/- 150.000 |
Resterend voor nieuwe aanvragen | 213.417 |
Plankosten krediet in definitiefase van infrastructurele werken
In de bijgevoegde tabellen treft u de stand van het krediet plankosten in definitiefase van projecten van infrastructurele werken. Dit krediet wordt gevoed door een jaarlijkse onttrekking aan de reserve bereikbaarheidsprojecten en is ingesteld vanuit het oogpunt van transparantie, monitoring en bewaking. Bij elk Projectplan definitiefase waarbij voor plankosten in definitiefase een beroep wordt gedaan op het plankostenkrediet, wordt in een separaat collegevoorstel plankostenkrediet aangevraagd. Deze werkwijze is voor het bestuur een goede grondslag voor enerzijds een betere beheersing van plankosten en anderzijds voor prioritering van de projectenportefeuille. Ofwel: het bestuur geeft keer op keer bewust fiat aan het investeren van voorbereidingstijd in projecten en weet precies hoeveel geld hiermee gemoeid is. Op het moment dat er een aanvraag voorbereidingskrediet (voorheen Kaderbesluit) wordt genomen, worden de kapitaallasten over de plankosten in definitiefase infra verrekend met de hiervoor begrote stelpost kapitaallasten. Indien een project geen doorgang vindt, kunnen de kosten uiteraard niet worden meegenomen in de totale projectkosten. In dat geval komen de lasten uit de definitiefase ten laste van het programma mobiliteit. Er resteert momenteel nog een bedrag van circa € 571.882. Bij de derde technische wijziging van 2025 wordt verzocht € 1.000.000 beschikbaar te stellen uit de reserve bereikbaarheidsprojecten.
Budget plankosten definitiefase infra 2021 | 5.543.531 | |
Indexering Programmabegroting 2024 met 1,6% | 79.896 | |
Budget plankosten definitiefase infra verhoging 2026 MIP | 2.450.000 | |
Inhaal Indexatie begroting 2025 ad | 1.227.769 | |
Index bijdrage reserve | 214.241 | |
Totale budget plankosten definitiefase infra 2020-2023 | 9.515.437 | |
Beschikbaar 2021 eerste voortgangsrapportage RV 21.0067 | 1.000.000 | |
Beschikbaar 2021 tweede voortgangsrapportage RV 21.0094 | 1.000.000 | |
Beschikbaar 2022 tweede voortgangsrapportage RV 21.0094 | 1.000.000 | |
Beschikbaar 2024 tweede technische wijziging / Kaderbrief | 1.000.000 | |
Beschikbaar 2025 derde technische wijziging | 1.000.000 | |
Totaal beschikbaar tot en met 2025 via begroting | 5.000.000 | |
Investeringsvolume MIP dekking reserve bereikbaarheidsprojecten | 4.515.437 |
Projectomschrijving | Leids project of project Derden | Begrote kosten tot kaderbesluit |
Lopende projecten | ||
Noord-Zuid Verbindingsas | 492.000 | |
Herinrichting kruising Grote Vink en Ontsluiting Voorschoten | 165.000 | |
Bijdrage Grote Vink | -25.000 | |
Masterplan Houtkwartier (vierde technische wijziging) | 80.000 | |
Churchilllaan | 180.000 | |
Spanjaardsbrug | 165.000 | |
Herinrichting Lammenschansweg | 611.000 | |
Ir Driessenstraat | 324.940 | |
Overschrijding Houtkwartier | 1.712 | |
Grote Vink | 639 | |
Spanjaardsbrug | 110.000 | |
Slimme knips, Knip Rijnzichtbrug | 300.000 | |
terug van 7102008 Churchillaan | -180.000 | |
fietspaden smaragdlaan - hoge Morsweg | 96.616 | |
Lammenschansweg | 700.000 | |
PDI Herinrichting Ir. Driessenstraat | 60.000 | |
Restant NZ verbindingsas | -94.037 | |
PDI zachte aatregelen Levendaal | 40.248 | |
PDI Herinrichting Lammenschansweg | 400.000 | |
Totale onttrekking | 3.428.118 | |
Resterend krediet | 1.571.882 | |
Aanvraag onderweg, nog niet door college ter informatie behandeld. | nihil | |
Totaal aan aanvragen onderweg | - | |
Resterend krediet beschikbaar voor nieuwe aanvragen | 1.571.882 |