Eerste Voortgangsrapportage 2024

Beleidsterrein 4A Duurzame Mobiliteit

Doel

Prestatie

 

4A1 Verduurzaming Mobiliteit

4A1.1 Beïnvloeding modal shift ten gunste van fiets, voetganger en openbaar vervoer

 

4A1.2 Stimuleren verduurzaming personen en goederenvervoer

 

4A1.3 Invoering zero-emissie stadslogistiek

 

Toelichting doelenboom Beleidsterrein 4A Duurzame Mobiliteit

4A1.1 Beïnvloeding modal shift ten gunste van fiets, voetganger en openbaar vervoer

  • Het is door intensieve samenwerking met de nutspartijen gelukt om tot goede uitvoeringsplanning te komen voor de herinrichting van het Noordeinde. De uitvoering van alle partijen wordt goed op elkaar afgestemd. De nutspartij kan in het 2e kwartaal van 2024 starten met de werkzaamheden die eind 2024 zijn afgerond. De werkzaamheden voor de herinrichting starten in het 3e kwartaal van 2024 en ronden we af in het 1e kwartaal van 2025.
  • De herinrichting van de Kaasmarkt is naar achter geschoven vanwege een te hoge parkeerdruk in het gebied. Er worden keuzes gemaakt in volgorde van uitvoering van projecten waar parkeerplaatsen worden opgeheven. Projecten zoals de Jan van Houtkade en de ontwikkeling van het Energiepark hebben voorrang op de herinrichting van de Kaasmarkt. Om wel voortgang te boeken start het ontwerpproces, inclusief bijbehorende participatie en besluitvorming binnenkort. Dit proces zal naar verwachting 2,5 jaar in beslag nemen. Om zo snel mogelijk de herinrichting van Kaasmarkt te starten, zal deze in twee fases worden uitgevoerd. Zodra zicht is op het moment dat de Kaasmarkt (deels) autoluw gemaakt kan worden, zal bepaald worden wanneer de voorbereidingen hiervoor starten.

Beleidsterrein 4B Bereikbaarheid

Doel

Prestatie

 

4B1 Verbeteren bereikbaarheid

4B1.1 Verbeteren bereikbaarheid voor
voetgangers

 

4B1.2 Verbeteren bereikbaarheid fiets

 

4B1.3 Verbeteren openbaar vervoer

 

4B1.4 Waarborgen doorstroming

 

4B 1.5 Verbeteren parkeeraanbod

 

Toelichting doelenboom Beleidsterrein 4B Bereikbaarheid

4B1.2 Verbeteren bereikbaarheid fiets

  • De uitvoering van het project Fietsroute Potgieterlaan is afgestemd op de planning van de afsluiting van de Rijnzichtbrug. De start van de uitvoering is daardoor (naar verwachting) verschoven naar het 4e kwartaal 2026.
  • Voor het project Fietspoort Spanjaardsbrug wordt de afstemming met Leiderdorp nu vastgelegd in een allonge (aanvulling) op de samenwerkingsovereenkomst. Het kaderbesluit wordt naar verwachting in september 2024 aangeboden aan de gemeenteraad.

4B1.4 Waarborgen doorstroming

  • Het kaderbesluit Groene lopers Leiden en daarmee de slimme knips op de Rijnzichtbrug en Turfmarkt is in april 2024 vastgesteld. Hiermee wordt bijgedragen aan veilige straten, leefbare wijken, schone lucht en een vitale binnenstad. Eén van de kruisingen in dat besluit betreft de aanpassing van de kruising Churchilllaan – Haagweg.
  • Er zijn veel ontwikkelingen op de Leidse Ring Noord. Later dit jaar wordt de Schipholweg Oost opgeleverd en is dit deel van Leidse Ring Noord gereed.
  • Rondom de Schipholweg West komen velen projecten samen. Het Morspoortterrein wordt ontwikkeld maar ook knooppunt Leiden Centraal is in ontwikkeling. Voor de Leidse Ring Noord – Schipholweg West wordt daarom eerste een tijdelijke aanpassing uitgewerkt die de gebiedsontwikkeling en de aanpassing Morssingel faciliteert. Het Uitvoeringsbesluit voor de definitieve Schipholweg West wordt in 2030 verwacht.
  • De afgelopen periode stond in het teken van het uitvoeren van onderzoeken en het uitwerken van het integrale ontwerp van de Leidse Ring Noord – Willem de Zwijgerlaan. Door de integrale planuitwerking met Park de Zwijger schuift het project Leidse Ring Noord - Willem de Zwijgerlaan op in de tijd.
  • Het bestemmingsplan Leidse Ring Noord – Plesmanlaan is nog niet onherroepelijk en de Wnb vergunning (stikstof) is in behandeling. Hierdoor is er een mogelijkheid dat de start van de uitvoering opschuift.
  • Het kaderbesluit voor de herinrichting Hoge Rijndijk door gemeenteraad is vastgesteld op 30 november 2023. Het project is daarna tijdelijk stilgelegd vanwege de planning van het project N206/ Europaweg. Naar verwachting wordt het project eind 2024 / begin 2025 hervat.
  • Dit jaar worden maatregelen uitgevoerd op de Noord Zuid verbindingsas om de verkeersveiligheid en doorstroming van ambulances op de korte termijn te verbeteren. In maart 2024 zijn in de middenberm van de Darwinweg (gras)betonplaten gelegd met op- en afritten voor ambulances. Zo zorgen we er in overleg met de ambulancedienst (RAV HM) en het LUMC voor dat de ambulances langs de file kunnen rijden.
    Later dit jaar worden de Posthofrotonde en de kruising Sandifortdreef - Wassenaarseweg aangepakt waardoor de verkeersveiligheid voor de fietsers toeneemt.
    De uitwerking van de lange termijn maatregelen aan de Noord Zuid verbindingsas wordt naar verwachting eind dit jaar opgepakt als er input is vanuit de studie naar de corridor Rijnsburg - Leiden.
  • Op dit moment wordt archeologisch onderzoek gedaan bij het kruispunt Hoge Rijndijk – Willem van der Madeweg . Ook wordt watercompensatie onderzocht.

4B1.5 Verbeteren parkeeraanbod

  • Voor de renovatie en ophoging van de Haarlemmerstraatgarage loopt een onderzoek naar hoe de aanbesteding vormgegeven kan worden.

Beleidsterrein 4C Verkeersveiligheid

Doel

Prestatie

 

4C1 Verbeteren Verkeersveiligheid

4C1.1 Stimuleren verkeersveilig gedrag

 

4C1.2 Verbeteren verkeersveilige inrichting

 

Toelichting doelenboom Beleidsterrein 4C Verkeersveiligheid

4C 1.1. Stimuleren verkeersveilig gedrag

Net als vorig jaar hebben we de planning voor de realisatie van schoolzones opgenomen. Zie tabel hieronder.

School

Planning

Actie

De Korte Vliet

gerealiseerd

Gereed

ELS

gerealiseerd

Gereed

Lucas van Leyden (Vliet)

gerealiseerd

Gereed

Haanstra

gerealiseerd

Gereed

De Zwaluw

gerealiseerd

Gereed

t Klankbord

gerealiseerd

Gereed

De Stevenshof

gerealiseerd

Gereed

Lucas van Leyden (de Steeg)

gerealiseerd

Gereed

Leidse Hout

gerealiseerd

Gereed

De Ley

gerealiseerd

Gereed

De Leimundo

gerealiseerd

Gereed

De Zijlwijkschool

aanpassing in 2024

lopend

De Dudalf

aanpassing in 2024

lopend

Woutertje Pieterse

aanpassing in 2024

Onderdeel van project verkeersveiligheid Houtkwartier

Apollo

2024

lopend

De Morskring

2024

lopend

De Thermiek

2024

Onderdeel van project rioolvervanging Vogelwijk

De Vlieger

2024

Onderdeel van project verkeersveiligheid Houtkwartier

Lorentz

2024

Onderdeel van project rioolvervanging Burgemeesterswijk

Joppensz

2024

Onderdeel van project rioolvervanging Burgemeesterswijk

Auris de Weerklank

2025

lopend

De Tweemaster

2025

Onderdeel van project rioolvervanging Hoge Mors

De Meerpaal

2025

lopend

De Brug

geen actuele wens voor schoolzone

Geen actie

De Pionier

geen actuele wens voor schoolzone

Geen actie

Winford

geen actuele wens voor schoolzone

Geen actie

Er Riseleh

geen actuele wens voor schoolzone

Geen actie

Anne Frankschool

geen actuele wens voor schoolzone

Geen actie

4C1.2 Verbeteren verkeersveilige inrichting

  • Het project Ir. Driessenstraat/Oosterkerkstraat is gestart en kaderbesluit wordt in het najaar aangeboden doordat er een second opinion op de verkeerstellingen gewenst was.
  • In april 2024 is het kaderbesluit Groene loper Leiden vastgesteld. Eén van de kruisingen in dat besluit betreft de fietsoversteek rotonde Ommedijkseweg. Hier wordt de verkeersveiligheid voor fietsers flink verbeterd. De verdere voorbereiding en de uitvoering van de bushaltes worden ondergebracht bij het project ‘Verbeteren toegankelijkheid OV-haltes’.
  • We zijn verheugd dat de samenwerkingsovereenkomst met Voorschoten is gesloten voor de herinrichting van het project Groote Vink / Ontsluiting Voorschoten. Het project is uitgelopen in de tijd door de voorbereiding en uitvoeringswerkzaamheden aan de kabels en leidingen in het plangebied.
  • De korte termijn maatregelen van de reconstructie Lammenschansweg gaan dit jaar in uitvoering. Daarna start fase twee voor de reconstructie Lammenschansweg lange termijn maatregelen. Deze maatregel heeft een langere doorlooptijd voor het verkeersonderzoek en participatie.
  • Het Masterplan Houtkwartier zal in 2024 uitgevoerd gaan worden, met mogelijk uitloop naar begin 2025. Het project is ietwat vertraagd door overleg met Arriva en PZH over het ontwerp van de toe te passen drempels.