Doel | Prestatie | |
7A1 Een krachtige pedagogische samenleving | 7A1.1 Betrekken van de jeugd via jeugdparticipatie | |
7A1.2 Waarborgen kwaliteit (openbare) speelruimte | | |
7A2 Goede (gebiedsgerichte) ondersteuning en hulp aan jeugd en gezin | 7A2.1 Vanuit het CJG uitvoeren Wet Publieke Gezondheid | |
7A2.2 Vanuit het CJG organiseren van informatie en advies en opvoedingsondersteuning | | |
7A2.3 Vanuit het CJG organiseren van jeugdhulp door middel van jeugdteams | | |
7A3 Goede specialistische hulp beschikbaar | 7A3.1 Het organiseren van specialistische hulp | |
7A1.1 Betrekken van de jeugd via jeugdparticipatie
In Leiden vertegenwoordigen jeugd en jongeren een groot deel van de inwoners. Het is belangrijk hen te betrekken bij het vormen van beleid of bij het oplossen van vraagstukken die spelen in de gemeente. Dit levert waardevolle inbreng op voor innovatieve en duurzame oplossingen en het draagt bij aan burgerschapsontwikkeling van jeugd en jongeren zelf. Om hierbij te helpen is de toolbox jeugd- en jongerenparticipatie ontwikkeld. Hierin staan methodes om jongeren bij beleid of projecten van de gemeente te betrekken. Ook worden de jongerenorganisaties en netwerken in Leiden in dit document genoemd. Daarnaast gaan de kinderraad en jongerenraad in het schooljaar 2024-2025 van start. Met deze raden wordt op een serieuze manier invulling gegeven aan jongerenparticipatie
7A3.1 Het organiseren van specialistische hulp
De portefeuillehouders jeugd in de regio Holland Rijnland hebben gezamenlijk besloten tot het instellen van een bestuurlijke taskforce, omdat het stelsel van Jeugdhulp in de regio – net als in andere regio’s – dreigt vast te lopen. Deze taskforce is gestart in februari 2024.
Het vastlopen van het stelsel komt onder andere doordat er sprake is van lange wachttijden en wachtlijsten, de door- en uitstroom van jongeren uit de jeugdhulp stagneert en de instroom niet afneemt. Ook duren de behandeltrajecten van de kinderen over het algemeen langer, door een toename van de zwaarte in de problematiek.
Daarnaast zijn er forse kostenstijgingen door onder andere interventies vanuit het Rijk. Het Rijk stuurt aan op verschillende opgaven, zoals behandelen in kleinere groepen. Voor dergelijke opgaven krijgen we geen aanvullende financiering, terwijl het wel extra kosten met zich meebrengt. Ook is er sprake van stijgende arbeidskosten.
Dit alles vormt de aanleiding om een aantal ingrijpende interventies te doen om de werking van het gehele stelsel fundamenteel te verbeteren en de kosten van gespecialiseerde jeugdzorg in de regio op termijn structureel terug te kunnen brengen. Zo willen we dat er met behoud van kwaliteit een toekomstbestendig en betaalbaar stelsel voor gespecialiseerde regionale jeugdzorg ontstaat. De Taskforce focust zich op het in kaart brengen van en adviseren over de (mogelijke) interventies.
Doel | Prestatie | |
---|---|---|
7B1 Kwalitatief goed en toegankelijk aanbod van kindercentra | 7B1.1 Zorg dragen voor voldoende aanbod peuterspeelzaalwerk | |
7B1.2 Waarborgen kwaliteit kinderopvang / peuterspeelopvang | |
Er zijn geen afwijkingen ten opzichte van de begroting.
Doel | Prestatie | |
7C1 Gelijke kansen voor kinderen en jongeren | 7C1.1 Waarborgen van aanbod, kwaliteit en deelname aan voor- en vroegschoolse educatie | |
7C1.2 Stimuleren hoogwaardig taalaanbod op onderwijskansenscholen | | |
7C1.3 Bevorderen van ouderbetrokkenheid bij doelgroepkinderen | | |
7C2 Goede onderwijs-ondersteuning en samenwerking in het onderwijs | 7C2.1 Ondersteunen zorg voor leerlingen met specifieke behoeften | |
7C2.2 Stimuleren samenwerking en voorzieningen in het onderwijs | | |
7C3 Als kennisstad toekomstbestendig onderwijs bevorderen met extra aandacht voor duurzaamheid, internationalisering en talentontwikkeling | 7C3.1 Stimuleren van een duurzame rijke leeromgeving waarin leerlingen en onderwijsprofessionals hun eigen talenten kunnen ontwikkelen met aandacht voor een doorlopende leerlijn | |
7C3.2 Stimuleren dat leerlingen worden voorbereid op een internationale samenleving | | |
7C3.3 Bevorderen van een toekomstgerichte talentontwikkeling door samenwerking van onderwijs met bedrijven en instellingen | | |
7C4 Zoveel mogelijk leerlingen volgen onderwijs en halen een startkwalificatie of het verwerven van een werkplek | 7C4.1 Sturing geven aan projecten die zich richten op het behalen van een startkwalificatie, terugkeer naar het onderwijs (ook voor thuiszitters) of het verwerven van een werkplek | |
7C4.2 Tegengaan verzuim leerplichtigen | |
7C4.2 Tegengaan verzuim leerplichtigen
In 2022-2023 steeg het relatief én absoluut verzuim in Leiden. We lichten de oorzaken en enkele maatregelen kort toe:
1. Het absoluut verzuim verdubbelde, t.o.v. 2021-2022, vooral door de toename van nieuwkomers. Zij vonden niet direct een school of verhuisden (vanuit een azc) naar een andere gemeente. In 2023 is ingezet op uitbreiding van ISK capaciteit. Dit heeft ertoe geleid dat in september 2023 de meeste jongeren weer naar school gingen. In 2023-2024 biedt ISK Da Vinci maximaal 350 leerlingen een plaats: De snelle groei vergt inzet van het onderwijs en gemeente. In het najaar van 2024 staat een gesprek gepland met het VO in de regio over uitbreiding van het aanbod. Een aandachtspunt zijn 16-17 jarigen die nogal eens tussen wal en schip vallen.
2. Het relatief verzuim is na corona hard gestegen en blijft in 2022-2023 op dat niveau, vergelijkbaar met 2021-2022. Het RBL ziet het als een positief signaal: het laat een grote meldingsbereidheid van scholen zien. Verzuimmeldingen zijn, indien nodig, aanleiding voor een gesprek met leerlingen, ouders en de school over de oorzaken.
3. Het aantal thuiszitters met schoolinschrijving steeg met een derde. We blijven inzetten op de samenwerking (integraal arrangeren) en laagdrempelige hulpverlening (vooral VMBO, beperkt VO). Met deze preventieve maatregelen willen we thuiszitten voorkomen: de terugkeer naar het onderwijs blijkt niet eenvoudig. De inzet van een tweede consulent op het VO die zich richt op langdurig verzuim is daarvoor van belang: in 2025 breidt het RBL de formatie uit, om beter toegerust te zijn op de toenemende complexe problematiek die leerlingen ervaren en de samenwerking die met onderwijs én jeugdhulp dit vereist.
Doel | Prestatie | |
---|---|---|
7D1 Goede kwantiteit en kwaliteit van onderwijshuisvesting | 7D1.1 Realisatie van nieuwbouw, uitbreiding en vervanging van lesgebouwen en gymnastieklokalen | |
7D1.2 In stand houden van de bestaande gebouwenvoorraad door onderhoud en aanpassingen | | |
7D1.3 Uitvoering van de overige wettelijke taken zoals ozb, schadeherstel en bekostiging gymnastiekonderwijs | |
Er zijn geen afwijkingen ten opzichte van de begroting.