Doel | Prestatie | |
---|---|---|
6A1 Toedelen van ruimte | 6A1.1 Opstellen kaderstellende visies voor de ruimtelijke ontwikkeling van regio, stad en stadsgebieden | |
6A1.2 Stimuleren ruimtelijke initiatieven en ruimtelijke kwaliteit | | |
6A1.3 Opstellen en actualiseren ruimtelijk instrumentarium | | |
6A1.4 Implementatie Omgevingswet | | |
6A2 Ruimtelijke kwaliteit van de bebouwde ruimte | 6A2.1 Behandelen verzoeken om omgevingsvergunningen | |
6A2.2 Het voeren van vooroverleg | | |
6A3 Veilig bouwen en veilig gebruiken van bebouwde ruimte | 6A3.1 Toezicht en handhaving op veilig bouwen en gebruiken | |
De softwareleverancier loopt achter met de implementatie van de plansoftware. Daarom is besloten een contract af te sluiten met een andere softwareleverancier. Naar verwachting hebben we in het vierde kwartaal van dit jaar werkende plansoftware. Vanaf dat moment kunnen we echt starten met de ontwikkeling (STOP/TPOD) van het omgevingsplan van rechtswege naar het Leids omgevingsplan. Tot dan maken we projecten en initiatieven mogelijk via de buitenplanse omgevingsplanactiviteit (BOPA) en tijdelijke alternatieve maatregel informatiemodel ruimtelijke ordening (TAM IMRO) wijzigingen van het omgevingsplan. De omzetting van deze BOPA’s en TAM IMRO-plannen, volgens de standaard voor officiële publicaties en toepassingsprofielen voor omgevingsdocumenten (STOP/TPOD), in het digitaal stelsel omgevingswet (DSO) zorgt wel voor meerwerk.
Doel | Prestatie | |
---|---|---|
6B1 Optimale exploitatie van gemeentelijk vastgoed | 6B1.1 Voeren van een erfpachtbedrijf | |
6B1.2 Opstellen Meerjaren Perspectief Grondexploitaties (MPG) en Vermogensbeheer grondexploitaties | | |
6B1.3 Exploiteren van gemeentelijke gebouwen | |
Er zijn geen afwijkingen ten opzichte van de begroting.
Doel | Prestatie | |
---|---|---|
6C1 Hogere kwaliteit en toename van de woningvoorraad | 6C1.1 Woonvisie Leiden 2020-2030 en uitvoeringsagenda wonen | |
6C1.2 Uitvoering prestatieafspraken 2020-2025 | | |
6C1.3 Regionale woonvisie en woonruimteverdeling | | |
6C1.4 (Laten) uitvoeren van woningbouwprojecten (inclusief studentenhuisvesting) | | |
6C2 Opheffen illegale huisvesting | 6C2.1 Toezien en handhaven op onrechtmatige bewoning | |
Toelichting doelenboom Beleidsterrein 6C Wonen
De actuele onderwerpen voor 2024 onder deze prestatie zijn onder andere:
Eén onderwerp heeft een oranje stoplicht en wordt hieronder toegelicht:
Woonvisie Leiden 2020-2030 en uitvoeringsagenda Wonen
In de uitvoeringsagenda Wonen staan acties voor de periode 2020-2030 om de ambities uit de Woonvisie
te realiseren. In het wetsvoorstel Versterking regie op de volkshuisvesting (geplande behandeling in
de Tweede Kamer 2e kwartaal 2024) wordt gesproken over een verplicht volkshuisvestingsprogramma. Onderwerpen die in het volkshuisvestingsprogramma aan de orde komen zijn: woningbouw en
woningbouwprogrammering, balans in de woningvoorraad, woonbehoefte van aandachtsgroepen,
leefbaarheid en verduurzaming. Het volkshuisvestingsprogramma is de opvolger van de uitvoeringsagenda
Wonen. In het volkshuisvestingsprogramma komen maatregelen en acties te staan die aansluiten op de doelen
die in de Omgevingsvisie Leiden 2040 en de Woonvisie. Gezien alle nieuwe wetgeving op dit vlak, is iets meer tijd genomen voor de actualisatie van het uitvoeringsgerichte woonbeleid. De gemeenteraad heeft in de 1e helft van 2024 de evaluatie van de Uitvoeringsagenda wonen 2020-2023 ontvangen. Het opstellen van het volkshuisvestingsprogramma staat gepland voor de 2e helft van 2024.
Projecten met een oranje stoplicht:
Project De Geus:
De bouw is door technische problemen vertraagd, de oplevering vindt naar verwachting in 2027 of 2028 plaats.
Project Morssingelblok:
De haalbaarheid van deze ontwikkeling wordt onderzocht. Er is vertraging ontstaan door een rechtszaak van een marktpartij tegen de voorgenomen gronduitgifte aan de eigenaar van de Stationspleinflat. De sloopwerkzaamheden zijn gepland voor eind 2027 en 2028. De start van de realisatie van de woningen is gepland voor 2029.
Project Lorentz fase 2:
De ontwikkelaar heeft door onzekere marktomstandigheden het verzoek gedaan de grond later te mogen afnemen. Er is nog geen datum voor de start van de bouw, maar de bouw van Lorentz fase 2 zal niet eerder starten dan in het derde kwartaal van 2025.
In de eerste helft van 2024 is met de corporaties gewerkt aan de vervolgovereenkomst. Naar verwachting zal na de zomer van 2024 eerst de vervolgovereenkomst worden gesloten met Ons Doel en begin 2025 met De Sleutels. De reden hiervoor is dat de complexiteit aan de noordzijde van het projectgebied groter is. Dit komt door de raakvlakken tussen de gebiedsontwikkeling en de infrastructuur. Hierdoor is meer afstemming nodig. Daarnaast is in het tweede kwartaal van 2024 het bestemmingsplan voor Touw, het eerste deelproject van Park de Zwijger, vastgesteld door de gemeenteraad.
In de afgelopen periode zijn verkenningen uitgevoerd naar de mogelijkheden om een nieuw ruimtelijk plan voor Westerpoort op te stellen, rekening houdend met de effecten van Agenda Autoluwe Binnenstad op de toekomstige verkeerssituatie in stadsentree Leiden-West. Op basis van deze verkenningen verwachten we dat een nieuw ruimtelijk plan mogelijk en haalbaar is. Dit beeld is kort voor het zomerreces door de eigenaar/ontwikkelaar van de Holiday Inn-locatie (Adriaan van Erk/Amvest) bevestigd in een bestuurlijk overleg. Daarmee is er een belangrijke stap gezet om tot nadere uitwerking en afronding van de Gebiedsvisie Westerpoort te komen.
De gemeenteraad heeft via de motie M.23.0086.05 ‘snelle doorstart Werninkterrein’ gevraagd de gesprekken voor ontwikkeling door te zetten. Daarom wordt een kredietaanvraag voorbereid voor dekking van de interne en externe plankosten om te komen tot een doorstart van het project Wernink.
Inmiddels heeft ABB samenwerking gezocht met Niersman uit Voorschoten en is de gemeente een allonge op de intentieovereenkomst aangegaan met deze nieuwe ontwikkel- en bouwcombinatie. Daarin is afgesproken samen te onderzoeken onder welke voorwaarden een doorstart kan plaatsvinden.
Er is een bezwaar ingediend tegen het bestemmingsplan en de omgevingsvergunning. Het is onbekend wanneer de zitting van de Raad van State plaatsvindt. De eigenaar/ontwikkelaar onderzoekt de mogelijkheden om de uitvoering gefaseerd op te pakken. Dit heeft ook gevolgen voor de planning van de herinrichting van de openbare ruimte Verbeekstraat.
Na de vaststelling van de kaders voor de herontwikkeling Rivierenbuurt hebben de corporaties nog geen groen licht gegeven voor de verdere planontwikkeling. Naar verwachting zullen zij daar in het derde kwartaal van 2024 een besluit over nemen.
6D1 Klimaatneutrale gebouwde omgeving in 2050 | 6D1.1 Energiebesparing | |
6D1.2 Opwek duurzame energie | | |
6D1.3 Warmtetransitie | |
De warmtetransitie is de laatste jaren moeizaam van start gegaan. In dichtbebouwde steden zoals Leiden is collectieve warmte, met behulp van warmtenetten, een belangrijk onderdeel van de nieuwe, aardgasvrije stad. Maar de randvoorwaarden zoals financiering, realisatiekracht en bijbehorende wetgeving, zijn voorlopig onvoldoende op orde. De Wgiw (wet gemeentelijke instrumenten warmtetransitie), waarmee de gemeente bevoegdheid krijgt om de aardgaslevering in een gebied te beëindigen, is inmiddels aangenomen. Maar vooral de wet teksten van de Wcw (Wet collectieve warmte), waar publiek eigenaarschap van warmtenetten een belangrijk onderdeel van is, zorgen voor veel onzekerheid. Commerciële partijen maken zich zorgen over de toekomst van hun bedrijfsvoering; voor Leiden heeft Vattenfall al aangegeven, onder de huidige omstandigheden, niet meer grootschalig bestaande bouw aan te willen sluiten. Tegelijkertijd staan publieke warmtebedrijven, met voldoende realisatiekracht, nog niet klaar. We oriënteren ons, samen met de vijf samenwerkende gemeenten Leiderdorp, Oegstgeest, Zoeterwoude, Katwijk en Voorschoten binnen de Warmte Leidse Regio, op de oprichting van zo’n publiek integraal warmtebedrijf (PIW). Maar dat is complex en heeft tijd nodig om zorgvuldig, en met goede onderlinge afspraken, te doen. Daardoor komen onze ambitieuze doelen, zoals 8.000 nieuwe aansluitingen op een warmtenet in 2030, onder druk te staan. Tegelijkertijd lopen andere zaken wel voorspoedig. De aanleg van WLQ+ gaat door en zorgt in 2027 voor een nieuwe warmtebron voor het bestaande warmtenet van Vattenfall en aanvullende capaciteit om daar eventueel op uit te breiden (hoewel het momenteel dus onzeker is wie dat wil doen). We professionaliseren de samenwerking met lokale initiatieven verder, waar Energiek Leiden (EL) een belangrijke rol in speelt. EL werkt sinds begin 2024 een half jaar intensief samen met de gemeente, leidt energiecoaches op en coördineert ze en stuurt buurt-initiatief-coaches op pad om initiatieven met ambities (om hun wijk aardgasvrij te maken) te ondersteunen.