Tweede Voortgangsrapportage 2024

Programmanummer

 

4

Commissie

 

Leefbaarheid en Bereikbaarheid

Portefeuille(s)

 

Klimaat, Mobiliteit & Financiën

Wonen, Bouwen & Welzijn

De missie van het programma Mobiliteit luidt:

De gemeente Leiden wil goed bereikbaar zijn. De komende jaren wordt ingezet op duurzame mobiliteit, waarbij voetgangers, fietsers en het openbaar vervoer voorrang krijgen. Door de aanleg van een goede hoofdontsluitingsstructuur, het zoeken naar nieuwe vormen van vervoer, het optimaal gebruiken van parkeervoorzieningen en het autoluw maken van de binnenstad wil de gemeente Leiden de leefbaarheid, duurzaamheid en bereikbaarheid verbeteren.

Stand van zaken bij Voortgangsrapportage

Verduurzaming mobiliteit

In juni 2024 is een deelfietsproject gestart. Reizigers kunnen een deelfiets huren op en rondom de OV verbinding tussen Leiden, Oegstgeest en Katwijk.We liggen goed op schema voor de invoering van de zero-emissie zone stadsdistributie. De invoering geschiedt met medewerking van stadspartners. Het betreft zero emissie zone breed: zo valt ook het goederenvervoer over water eronder en zero emissie is opgenomen in het aanbestedings/inkoopbeleid van de gemeente.

Vergroten verkeersveiligheid en verbeteren langzaam verkeer

In de afgelopen maanden hebben er een aantal vreselijke verkeersongevallen plaatsgevonden in de stad. Het college is hier erg van geschrokken en leeft mee met de nabestaanden: familie, vrienden en kennissen. Het college leeft ook mee met de omstanders die de ongelukken hebben zien gebeuren. De stad draagt mee in het verdriet. Wij hopen dat dit medeleven een sprankje verlichting kan brengen. Het verbeteren van de verkeersveiligheid krijgt al een paar jaar onze hoogste prioriteit. We voeren vele projecten uit om de stad beter en veiliger te maken. Hier gaan we onverminderd mee door. Wij blijven er alles aan doen om het verkeer in ons mooie Leiden veiliger te maken en meer ruimte te geven aan juist de meest kwetsbare verkeersdeelnemers. Daarbij hebben we ieders hulp nodig. Ieders alertheid, ieders voorzichtigheid, ieders geduld, ieders omkijken naar elkaar. Zeker in onze drukke stad. We maken samen het verkeer.

  • Het Jaar van de Voetganger is in volle gang. De fotowedstrijd in mei had meer dan 100 inzendingen. De 15 winnende foto’s zijn in juni in de foyer van het stadhuis tentoongesteld. Daarnaast is er extra aandacht besteed aan het onderhoud van de zebrapaden.
  • Vanuit het Beleidsprogramma Fiets is in 2024 voor een nieuw fietsproject een startopdracht vastgesteld zodat het project in 2025 kan worden opgestart: Fietspad Brandweerlocatie Gooimeerlaan 25. Hier wordt een ontbrekende schakel in het fietsnetwerk aangelegd. In het plan van de max. 90 flexwoningen op deze locatie is ruimte gereserveerd voor de aanleg van dit fietspad dat zorgt voor een logisch en comfortabel verloop van het fietspad langs het spoor.
  • De fietsroute Zoeterwoudseweg en Vrijheidslaan is overgedragen aan beheer en hiermee is het project afgerond.
  • De planning van de fietsroute Potgieterlaan is gekoppeld aan de aanpassingen aan de Rijnzichtbrug en kruising met de Haagweg en schuift gedeeltelijk op in de tijd. In mei heeft een informatieavond plaats gevonden waar input op de ontwerpopgave is opgehaald.
  • Voor de Fietspoort Spanjaardsbrug is het Kaderbesluit voorbereid en voor beide gemeenten in de gemeenteraad geagendeerd (september). In de beleidsbegroting staat dat de start van de uitvoering van de fietspoort Spanjaardsbrug het 1e kwartaal van 2026 zal zijn. De start van de uitvoering is doorgeschoven naar het 3e kwartaal van 2026.
  • Het project Doortrappen is wederom uitgevoerd in Leiden. Doortrappen stimuleert senioren om de fiets (veilig) te blijven gebruiken.
  • De participatie voor de herinrichting Oosterkerkstraat/Ir. Driessenstraat met de omgeving is februari 2024 gestart tijdens een goed bezochte informatieavond waar veel input is opgehaald. Vanaf maart werkt het projectteam samen met de nieuwe klankbordgroep om alle input en de resultaten van diverse onderzoeken te verwerken in een of meerdere schetsontwerpen. In de 2e helft van 2024 volgt er weer een informatieavond met heel de omgeving. Daarna kan het kaderbesluit worden opgesteld.
  • Vanwege de aanwezigheid van te vervangen gasleidingen van Liander zal een deel van de werkzaamheden voor het verbeteren van de verkeersveiligheid Houtkwartier uitgevoerd worden eind 2025. Het overige deel zal in 2024 worden uitgevoerd. Hiervoor is een verkeersbesluit genomen en een aannemer geselecteerd.
  • In het kader van het project "Ruimte op straat" is de eerste omvorming van autoparkeerplaatsen uitgevoerd om zo ruimte te maken op de trottoirs voor voetgangers. Dit is gedaan in de straten in de omgeving van het Noordeinde en op de Tweede Binnenvestgracht.
  • De weesfietsenaanpak is begin dit jaar van start gegaan.
  • Op 16 mei is de vernieuwde fietsenstalling bij station Lammenschans feestelijk geopend.
  • Op verzoek van bewoners zijn fietsenrekken gerealiseerd in de Waardstraat, Leliestraat, Vrijheidslaan en het Levendaal.

Verbeteren openbaar vervoer

  • In 2024 zijn we druk bezig geweest met de provincie, als opdrachtgever van het openbaar vervoer, en de gemeente, in haar rol als wegbeheerder, om voorbereidingen treffen voor de start van de nieuwe concessie voor het busvervoer in december 2024.
  • Gemeente Leiden heeft gezamenlijk met NS, Prorail, PZH, Ministerie van IenW, LUMC en een consortium de verschillende bouwstenen en mogelijke, integrale oplossingsrichtingen voor Knooppunt Leiden Centraal uitgewerkt. Binnen de scope van deze MIRT-verkenning wordt gekeken naar verschillende onderdelen, zoals fietsparkeren, inrichting en locatie van het busstation, capaciteit van het reizigersdomein in het treinstation, het verbinden van stads- en LBSP-zijde van het spoor, de ontwikkeling van woningbouw, kantoren en voorzieningen en belangrijke randvoorwaarden als duurzaamheid, verkeersveiligheid en toegankelijkheid.
  • Het consortium heeft een Nota Kansrijke Oplossingsrichtingen (NKO) opgesteld. Op basis van deze NKO en een uitgebreid participatietraject wordt voorgesteld om van zes mogelijke naar drie kansrijke oplossingsrichtingen te trechteren. Dit wordt in het najaar 2024 in besluitvorming gebracht, zowel binnen het Knooppunt Leiden Centraal, als bij de Oude Lijn.
  • De vastgestelde kansrijke oplossingsrichtingen worden vervolgens verder uitgewerkt en geoptimaliseerd. Naar verwachting wordt de MIRT-verkenning eind 2025 afgerond met een gezamenlijke voorkeursbeslissing en bestuurlijke overeenkomst van de projectpartners over de toekomstige inrichting van het stationsgebied binnen het scopegebied van de MIRT-verkenning.
  • In samenwerking met de busvervoerder en de provincie werken we aan een schetsontwerp die de doorstroming voor de bus op de Bargelaan en de verkeersveiligheid moet verbeteren.

Waarborgen doorstroming

  • Met het kaderbesluit Groene Lopers dat in juni door de gemeenteraad is vastgesteld wordt een busvrije Stationsweg/Steenstraat, een autoluwe Morsweg, een verkeersveiliger rotonde Ommedijkseweg en maatregelen mogelijk die de doorstroming in heel Leiden West verbeteren.
  • Wat betreft de Leidse Ring Noord heeft de RvS uitspraak gedaan en daarmee is het bestemmingsplan Plesmanlaan onherroepelijk geworden.
  • In juli is voor de Leidse Ring Noord de ontwerpbeschikking voor de omgevingswet in het kader van de vergunningsaanvraag stikstof ontvangen.
  • De aanbesteding van de Leiderdorpse delen van de LRN heeft in juli geleid tot voorlopige gunning aan een aannemer. Bij geen bezwaar kan het werk op 2 september definitief gegund worden.
  • De werkzaamheden aan de LRN Schipholweg oost zijn succesvol en volgens planning afgerond. Het project wordt in de komende periode overgedragen aan de beheerorganisatie.
  • De Rijnlandroute Fase 2, N434 Corbulotunnel is in het 2e kwartaal van 2024 geopend. We gaan monitoren wat de effecten van deze nieuwe weg zijn op de doorstroming in het Leidse wegennet.

Verbeteren parkeeraanbod

  • De nieuwe fietsparkeervoorzieningen aan de 2e Binnenvestgracht zijn opgeleverd.
  • In de zomer 2024 zal aan de gemeenteraad een voorstel voor een voorbereidingskrediet worden voorgelegd om een nieuwe parkeergarage in het Morspoortgebied te realiseren van circa 484 parkeerplaatsen.
  • In juni/juli 2024 is de laatste hand gelegd aan het uitvoeren van de maatregelen uit de parkeervisie. Zo zijn de laatste twee parkeerzones (C3 en C4 de wijken Vlietpoort en Vlietzone, Klein Cronestein, Oostvliet en Meerburg) toegevoegd aan het parkeerrestrictiegebied.
  • De besluitvorming is afgerond, waardoor het mogelijk is om per 1 januari 2025 de voormalige parkeerzones B1 en B2 op te delen in de parkeerzones B1.1 t/m B1.4 en B2.5 t/m B2.9 en de toepassing van het goedkope starttarief te beperken tot winkelcentra, bedrijfslocaties en zwembaden. Tevens is besloten om het aantal werknemers- zorg- en verenigingsparkeervergunningen per bedrijf/instelling/vereniging op te hogen, evenals het aantal bezoekersuren per adres voor het bezoek van bewoners (en zorginstellingen met een woonfunctie). Verder zijn optimalisaties doorgevoerd betreffende het parkeren van campers en het restitueren van ongebruikte bezoekersuren. Met het uitvoeren van deze maatregelen wordt een belangrijke bijdrage geleverd aan het verbeteren van de leefbaarheid en bereikbaarheid in/van de Leidse woonwijken en de inpasbaarheid van grote bouwontwikkelingen.