Programmanummer | 1 | |
Commissie | Leefbaarheid en Bereikbaarheid | |
Portefeuille(s) | Bestuur, Veiligheid en Handhaving Werk, Inkomen en Economie & Cultuur |
De missie van het programma Bestuur en dienstverlening luidt: De gemeente Leiden staat voor een klantgerichte, persoonlijke en toegankelijke dienstverlening, waarbij burgers, bedrijven en overige instellingen betrouwbaar, duidelijk, snel en op maat worden bediend. |
Programma Dienstverlening
Bewustwordingscampagne (Dienstverlening in het DNA)
Het programmateam bezoekt de verschillende clusters om visie op dienstverlening onder de aandacht te brengen. We stimuleren hen actief te zoeken naar verbetermogelijkheden van de eigen dienstverlening als input voor jaarplannen 2025.
Duidelijke taal
We voeren het herschrijfplan ‘Dat kan duidelijker’ stap voor stap uit. Alle afdelingen zijn gestart met de teksten die we in duidelijke taal moeten herschrijven. Schrijfcoaches ondersteunen daarbij. We trainen nog steeds (nieuwe) medewerkers. Ook organiseren we herschrijfworkshops, waar we medewerkers helpen met het herschrijven van hun teksten in duidelijke taal. Afdelingen met veel inwonerscontact krijgen voorrang. Daarnaast bereiden we een pilot voor met een meldpunt Onduidelijke taal. Leidenaren kunnen daar zelf onduidelijke brieven melden, die we dan herschrijven.
Doorontwikkeling klantonderzoek
Om meer inzicht te krijgen in hoe de Leidenaar onze dienstverlening ervaart willen we het bestaande klanttevredenheidsonderzoek uitbreiden naar meer processen op verschillende afdelingen. Ter voorbereiding hebben we marktonderzoek gedaan naar een systeem dat deze onderzoeken ondersteunt.
Paspoortpiek
De paspoortpiek verloopt nog steeds soepel en efficiënt. We hebben inmiddels meer dan 15.000 aanvragen ontvangen voor paspoorten en ID-kaarten. Leidenaren kunnen binnen enkele dagen een afspraak maken. Zo blijven we goede dienstverlening bieden. Volgens het klanttevredenheidsonderzoek zijn inwoners zeer tevreden. Vooral over de klantvriendelijkheid van medewerkers en de korte wachttijden bij de balie zijn Leidenaren erg tevreden.
Gecombineerde achternaam
Vanaf 1 januari 2024 is het mogelijk een gecombineerde achternaam voor kinderen te kiezen. En 2024 is een hersteljaar voor (eerstgeboren) kinderen geboren vanaf 1 januari 2016 tot 31 december 2023. Die kinderen kunnen alsnog een gecombineerde achternaam krijgen. Tot september 2024 zijn 190 afspraken geweest voor naamsverandering voor kinderen geboren op of na 1 januari 2016.
Rijbewijzen
Sinds maart is het ophalen van rijbewijzen op afspraak. De ervaringen hiermee zijn positief. Mensen geven aan het prettig te vinden dat zij niet hoeven te wachten en vrijwel direct geholpen worden. Voor het KCC is het afhalen op afspraak ook een verbetering. Vooraf is bekend hoeveel mensen komen afhalen en de bezetting is daarop aangepast.
Online geboorteaangifte
Online geboorteaangifte doen kon al lange tijd bij bevallingen in het Geboortehuis/LUMC. Dit jaar sluiten we meer verloskundige praktijken aan. Zo kunnen steeds meer mensen online geboorteaangifte doen