Voortgang Prestaties
De uitvoering van de Programmabegroting ligt grotendeels op koers: van de 200 prestaties waarin de Programmabegroting 2022 is opgedeeld, verwachten we dat 179 prestaties volgens planning worden gerealiseerd ('groen'). Op 21 prestaties is bijsturing nodig ('oranje') en we verwachten van nul prestatie dat deze niet binnen de kaders uit de Programmabegroting 2022 kunnen worden gerealiseerd ('rood').
De onderstaande figuur maakt inzichtelijk welk percentage van de prestaties binnen de diverse programma's op koers ligt:
Financiële afwijkingen
In onderstaande tabel zijn de financiële afwijkingen opgenomen. Deze posten lichten we bij de rapportage over het betreffende programma toe. Het negatieve saldo verrekenen we met de concernreserve.
Programma | Omschrijving | Bedrag 2022 | Totaal programma |
---|---|---|---|
1 | Stijgende kosten brandverzekering gemeentelijke gebouwen | 550 | |
ICT-voorzieningen politieke ambtsdragers | 132 | ||
Tegenvaller BIS-RIS+ | 220 | ||
Restant budget Digitalisering Bouwdossiers | 109 | ||
1.011 | |||
2 | Aanpak weesfietsen | 80 | |
Restitutie gemeentelijke bijdrage Veiligheidsregio 2021 | -107 | ||
-27 | |||
3 | Realiseren van meer openbare toiletten in de binnenstad | 160 | |
Regisseur bedrijventerreinen | 75 | ||
Koploper blijven op circulair | 175 | ||
Programmamanager kennisstad | 30 | ||
440 | |||
4 | RVMK model | 43 | |
Extra onderzoeks- en uitvoeringsbudget Leiden Duurzaam Bereikbaar | 100 | ||
143 | |||
5 | Nieuwe aanbesteding onkruidbeheersing en groenonderhoud | 271 | |
Stijging Afvalverwerkingskosten | 136 | ||
Structureel tekort elektriciteit openbare verlichting | 77 | ||
Stijging minimumloon uitzendkrachten | 81 | ||
Gestegen kosten bedrijfsvoering Kinderboerderij Merenwijk | 40 | ||
Restant budgetten Bodemconvenant 2021 | 34 | ||
639 | |||
6 | Krediet “toegang Leidse Hout” alsnog onttrekken uit de reserve grondexploitaties | -276 | |
Noodzakelijke intensivering en digitalisering Omgevingswet | -1.282 | ||
-1.558 | |||
7 | Regionale Jeugdhulp 2022 - 2026 | -600 | |
Regionale uitvoeringskosten Jeugdhulp | 132 | ||
-468 | |||
8 | E-depot Erfgoed Leiden | 90 | |
Stijging minimumloon uitzendkrachten | 78 | ||
Onderhoudskosten / index culturele instellingen | 448 | ||
Revolverend evenementenfonds | 300 | ||
Viering Leidens Ontzet en drie oktober jongerenfeest | 455 | ||
Budget Lokaal cultuuraanbod (covid-19) | 359 | ||
1.730 | |||
9 | Programma Tijdelijke huisvesting statushouders | 430 | |
Resultaat sociaal domein 2022-2026 | 468 | ||
898 | |||
10 | Vervanging uitkeringsadministratie | 478 | |
BUIG 2022 | -2.000 | ||
Kwijtschelding gemeentelijke heffingen | 175 | ||
-1.347 | |||
AD/OH | Afboeken taakstelling applicatierationalisatie | 350 | |
Treasury | 3.187 | ||
Onderuitputting kapitaallasten | -4.307 | ||
Kapitaalverstrekking Alliander | -201 | ||
Algemene uitkering gemeentefonds | -915 | ||
Dividend 2021 | -256 | ||
ICT / IV en dienstverlening | 200 | ||
Hogere brandstofkosten wagenparken | 71 | ||
Beveiligingskosten Stadhuis en Stadskantoor | 60 | ||
Externe inhuur team Grond- en vastgoedbedrijf | 180 | ||
Treasury 2022 | 63 | ||
-1.567 | |||
Totaal (storting in concernreserve) | -106 |
Bedragen * € 1.000
Het reduceren van planningsoptimisme is de laatste jaren een belangrijk aandachtspunt. Bij de uitvoering van plannen doen zich altijd wel ergens tegenvallers voor waardoor de realisatie achter blijft bij de ramingen. Door een te hoog planningsoptimisme neemt de voorspelbaarheid van de begroting af. Dit speelt in hogere mate bij de grote en complexe projecten. Het verminderen van het planningsoptimisme bij grote projecten heeft dan ook de aandacht van het college.
Om hier meer grip op te krijgen is een extra analyse uitgevoerd bij projecten waarvan de geraamde cash-flow voor dit jaar groter is dan € 1,0 miljoen. Uit deze analyse blijkt dat de cashflow dit jaar ongeveer € 55 miljoen achter zal blijven ten opzichte van de oorspronkelijke raming van € 136 miljoen. Daarbij hebben is ook gekeken naar de oorzaken achter het achterblijven van de cashflow.
We zien grofweg de volgende verklaringen:
De achterblijvende cashflow heeft effect op de kapitaallastenontwikkeling in de jaren 2023 en verder en zal bij de Eerste voortgangsrapportage 2023 leiden tot een voordeel op de kapitaallasten 2023. Voor de meeste projecten gaat het alleen om een rente-effect omdat de projecten in 2023 nog doorlopen. Er zit ook een beperkt aantal projecten tussen dat dit jaar wordt afgerond. Bij die projecten gaat vanaf volgend jaar ook de afschrijving lopen, waardoor het effect groter zal zijn.
Daarnaast heeft de achterblijvende cashflow invloed op de inschatting van de liquiditeitsbehoefte en de ontwikkeling van de schuldpositie van de gemeente. Afgelopen jaren bleek de prognose van de vaste en vlottende schuld voor het lopende jaar, zoals opgenomen in de programmabegroting, gemiddeld € 76,6 miljoen hoger dan de uiteindelijke realisatie. Zo was in de programmabegroting 2022 een prognose opgenomen voor de vaste en vlottende schuld ultimo 2021 van € 690 miljoen. De realisatie zoals opgenomen in de jaarstukken 2021, lag uiteindelijk op € 600 miljoen. De schuldpositie stijgt minder snel dan verwacht.
De uitkomsten van de bovenstaande analyse zijn verwerkt in de prognosebalans van de programmabegroting 2023. Zodra de cijfers over 2022 bekend zijn (bij de opstelling van de jaarstukken) zullen we opnieuw een analyse doen van de geraamde investeringen ten opzichte van de gerealiseerde. Op basis van de uitkomsten van deze analyses zal in aanloop naar de Kaderbrief 2023-2027 de cashflowraming verder worden aangescherpt en wordt u nader geïnformeerd over de aanpak en ontwikkeling van het planningsoptimisme.