Eerste Voortgangsrapportage 2024

Jeugd en onderwijs

Programmanummer

 

7

Commissie

 

Onderwijs en samenleving

Portefeuille(s)

 

Kansengelijkheid, Jeugd en Onderwijs

De missie van het programma Jeugd en onderwijs luidt:
In Leiden krijgen kinderen en jongeren de kans gezond en veilig op te groeien in een stimulerende omgeving, zodat zij hun talenten kunnen ontwikkelen en volwaardig aan de samenleving kunnen deelnemen.

Stand van zaken bij Voortgangsrapportage

Beleidsterrein Jeugd



Jeugdteams
De jeugdteams zijn laagdrempelig bereikbaar in de wijken voor hulp en advies aan jeugdigen en ouders. Samen met de jeugdigen en ouders wordt gekeken welke voorziening het beste past bij de hulpvraag. De jeugdteams versterken de inzet van de praktijkondersteuners jeugd bij de huisartsen en de samenwerking met de scholen. Om meer te verwijzen naar vrij toegankelijke voorzieningen, zoals jongeren- en welzijnswerk, en verwijzingen naar specialistische jeugdhulp te verminderen is een cultuuromslag nodig. Om deze cultuuromslag te realiseren wordt het gedachtengoed van normaliseren gebruikt. De jeugdteams Leidse regio hebben een vakgroep normaliseren opgericht. Deze vakgroep ontwikkelt een visie en een actie- en implementatieplan om dit doel, in samenwerking met partnerorganisaties, te bereiken.

Gespecialiseerde jeugdhulp
De portefeuillehouders jeugd in de regio Holland Rijnland hebben in februari 2024 gezamenlijk besloten tot het instellen van een bestuurlijke taskforce, omdat het stelsel van Jeugdhulp in de regio Holland Rijnland - net als in andere regio’s - dreigt vast te lopen. Dit komt onder andere doordat er sprake is van lange wachttijden en wachtlijsten, de door- en uitstroom van jongeren uit Jeugdhulp stagneert. De behandeltrajecten van de jongeren duren over het algemeen langer, doordat de zwaarte van de problematiek toeneemt. Daarnaast is de arbeidsmarkt zeer krap en is de werkdruk bij betrokken medewerkers van gemeenten, toegangsorganisaties en zorgaanbieders zeer hoog. Hierdoor is een risico op uitval van medewerkers waardoor de continuïteit van zorg in het geding kan zijn. Verder zijn er forse kostenstijgingen door onder andere interventies van het Rijk en stijgende arbeidskosten (bijvoorbeeld lonen). Het Rijk stuurt op verschillende opgaven, zoals bijvoorbeeld kleinere groepen. Hier krijgen we geen extra financiën voor, terwijl de kosten wel toenemen door deze verkleining. Dit heeft grote impact op gemeentelijke begrotingen, waarbij de mogelijkheden om financieel bij te sturen zeer beperkt lijken. Dit alles vormt de aanleiding om een aantal ingrijpende interventies te doen om de werking van het gehele stelsel fundamenteel te verbeteren en de kosten van gespecialiseerde jeugdzorg in de regio op termijn structureel terug te kunnen brengen. Zodat met behoud van kwaliteit een toekomstbestendig en betaalbaar stelsel voor gespecialiseerde regionale jeugdzorg ontstaat.


Multi-probleem-gezinnen
In februari 2024 is het plan van aanpak met betrekking tot huishoudens met multiproblematiek gedeeld met de raad. Daarnaast is per begin 2024 gestart met de inzet van een maatwerkregisseur voor huishoudens met multiproblematiek. De maatwerkregisseur gaat zich inzetten om de procesregie van huishoudens met meervoudige en complexe problemen op te pakken, leren op basis van casuïstiek verder in te voeren en gaat aan de slag als kwartiermaker die verkent hoe de Wet aanpak meervoudige problematiek sociaal domein (Wams) en bijbehorende coördinatiefunctie in te regelen is binnen Leiden.

Beleidsterrein Onderwijsbeleid



Leidse Visie Gelijke Kansen
De overkoepelende Leidse Visie Gelijke Kansen 2023 wordt actief gebruikt om de verschillende onderwijsagenda's bij elkaar te brengen. Zo vond in februari het eerste bestuurlijk overleg onderwijskansen plaats. Hierin werd nadrukkelijk verbinding gelegd met de Leidse Visie Gelijke Kansen 2023, het onderwijskansenbeleid, de LEA en de werkagenda gelijke kansen van het onderwijs, Leiden aan Zet. De Kick-off Leidse Gelijke Kansen Aanpak, voortvloeiend uit de Leidse Visie Gelijke Kansen 2023, heeft plaatsgevonden in februari 2024. Het doel van deze bijeenkomst was om elkaar te ontmoeten en de verbindingen zichtbaar te maken tussen de inzet van de vele partijen voor kinderen en jongeren tot 27 jaar, vanuit onderwijs en armoede. In 2024 wordt verder gewerkt aan het uitvoeringsplan Leidse Gelijke Kansen Aanpak.

Onderwijskansenbeleid Leiden
In januari 2024 is de nieuwe beleidsnota “Een vliegende start", Onderwijskansenbeleid Leiden 2023-2026 vastgesteld door de raad. In deze beleidsnota is beschreven dat de komende periode de nadruk ligt op het versterken van de uitvoering van de wettelijke taken voor onderwijsachterstandenbeleid. Dit betekent concreet dat de focus ligt op de uitvoering van voor- en vroegschoolse educatie voor de leeftijd van 0-6 jarigen. Op basis van het beschikbare budget blijft er ruimte voor investering in activiteiten en ondersteuning in het basisonderwijs en het nieuwkomersonderwijs.

Gezinsconsulent
In januari 2024 vond een werkbezoek plaats aan Groningen waar ze al meer dan twaalf jaar ervaring hebben met de succesvolle inzet van een brugfunctionaris (in Leiden: gezinsconsulent). In het voorjaar van 2024 starten zes basisscholen met de inzet van de functionaris, gefinancierd vanuit de Leidse Gelijke Kansen Aanpak. Er wordt gewerkt aan een subsidieregeling waardoor vanaf schooljaar 2024-2025 meer basisscholen hier gebruik van kunnen maken.

Kindcentrum
In 2024 is Bredeschool Merenwijk gestart met de programmering voor naschoolse activiteiten in het kader van de Rijke Leerdag (School en Omgeving) onder leiding van een projectcoördinator. De toeleiding naar de activiteiten loopt goed. Ook de drie scholen in Het Gebouw werken aan de Rijke leerdag. Dit is de uitkomst van een gezamenlijke visie van de scholen en andere betrokken maatschappelijke en welzijnspartners op het doel van het naschoolse aanbod bij deze scholen. Het vormen van die visie is een zorgvuldig proces geweest, waarbij veel externe partners zijn betrokken en met een goed plan van aanpak als resultaat. In Het Gebouw is ook een projectcoördinator bezig om een stevige programmering van naschoolse activiteiten neer te zetten op basis van de gedragen visie en plan van aanpak. De scholen, projectcoördinatoren en betrokken partners in deze coalitie delen onderling ervaringen en kennis. Richting het einde van het schooljaar vindt er een bijeenkomst met de hele coalitie plaats, waarin we terugblikken op de behaalde resultaten en vooruitblikken op wat we nog willen bereiken in het volgende schooljaar.

Rijke Leerdag
In 2024 is Brede School Merenwijk gestart met de programmering voor naschoolse activiteiten in het kader van de Rijke Leerdag (School en Omgeving). Drie scholen in Leiden Noord zitten ook midden in dit proces. Binnen deze coalitie worden kennis en ervaringen gedeeld.

Nieuwkomersonderwijs
Anno 2024 zit Da Vinci ISK aan haar maximum wat betreft ruimte en telt de school ongeveer 450 leerlingen. Met de spreidingswet en de groei van het aantal asielzoekers wordt regionaal en met het onderwijs gekeken hoe we het nieuwkomersonderwijs wat betreft huisvesting kunnen uitbreiden en wat voor type aanbod er dan nodig is. In 2024 zullen we ook extra aandacht besteden aan het voorkomen van verzuim onder nieuwkomersleerlingen. Hierin ligt niet alleen de uitdaging bij het tijdig uitbreiden van het nieuwkomersonderwijs, maar ook bij de nazorg en de overgang naar het reguliere onderwijs en het bieden van passend aanbod bij jongeren met trauma’s en onderwijsachterstand.

Beleidsterrein Onderwijshuisvesting

De vergunning voor de tijdelijke uitbreiding van de Vrije School Mareland aan de Maresingel is verstrekt. De tijdelijke huisvesting zal in het voorjaar van 2024 worden geplaatst. In 2024 zijn de gemeente en de schoolbesturen gezamenlijk verdergegaan met het opstellen van het beleidsrijke Integraal Huisvestingsplan (IHP). De inhoudelijke behandeling van het beleidsrijke IHP staat gepland in 2025.