Tweede Voortgangsrapportage 2024

Toelichtingen afwijking begroting 2024

Mee- en tegenvallers:

Niet van toepassing.

Budgetneutrale wijzigingen:

04.01 Vervangen verlichting installatie parkeergarage Ringkade
De bestaande verlichting in de parkeergarage bestaat uit TL verlichting waarbij steeds meer armaturen en lichtbronnen defect raken. Voorgesteld wordt om de verlichting te verduurzamen en te vervangen door energiezuinige LED armaturen. De kosten van vervanging bedragen 50.000. De verlichtinginstallatie wordt overeenkomstig de levensduur afgeschreven in 10 jaar. De bijbehorende kapitaallasten van € 5.500 worden gedekt uit de reserve parkeren (zie besluitpunt 3).

04.02 Verbeteren fietsroute Rijndijken
De fietsoversteek op de Admiraalsweg is als onderdeel van het project 'Verbeteren fietsroute tussen de Rijndijken' opnieuw aangelegd om de verkeersveiligheid te verbeteren. Bij de overdracht van het project aan de beheerorganisatie is geconstateerd dat er bij de fietsoversteek sprake is van extreme spoorvorming. Hoewel de oplossing het gewenste effect heeft op de verkeersveiligheid eist dit te veel van de gekozen materialen (ondanks de onderzoeken die vooraf zijn gedaan). Om de veilige fietsoversteek te kunnen behouden waarbij ook de weg goed begaanbaar blijft zijn herstelwerkzaamheden nodig. Hierbij wordt de onderlaag aangepast, de verharding van klinkers vervangen voor asfalt en de verkeersdrempel geoptimaliseerd. Voorgesteld wordt om het krediet 'Verbeteren fietsroute tussen de Rijndijken' met 150.000 te verhogen en dit te dekken door een vrijval van hetzelfde bedrag uit de voorziening Wegen (zie besluitpunt 4). Op basis van een doorrekening van de voorziening Wegen is geconstateerd dat dit bedrag kan vrijvallen zonder consequenties voor de nog uit te voeren werkzaamheden die ten laste komen van deze voorziening.

04.03 Centrumroute
De werken centrumroute deeltracé 3: Langegracht, centrumroute deeltracé 4: Schuttersveld en de herinrichting van de Oude Herengracht zijn afgerond en voor de subsidie verantwoord. Het krediet 'HOV Langegracht' heeft een onderbesteding van 950.000, het krediet 'HOV Schuttersveld' heeft een onderbesteding van 421.000 en het krediet voor de Oude Herengracht heeft een onderbesteding van 179.000. Door te kiezen voor een contracteringsstrategie waarbij met één aanbesteding twee projecten zijn gegund, is er tijdswinst behaald. De projectorganisatie heeft daarnaast gekozen om te werken in een bouwteamverband waarbij de aannemer al vroeg bij de opdracht betrokken was. Dit resulteerde in een efficiënte en kleine projectorganisatie waarbij goed met de aannemer geschakeld kon worden. Tijdens de uitvoering heeft de aannemer goede kwaliteit geleverd en zijn er relatief weinig risico’s daadwerkelijk opgetreden waardoor risicoreserveringen grotendeels niet zijn benut. Tot slot is een niet begrote subsidie voor stil asfalt ontvangen.
De projecten van de Centrumroute vallen binnen de subdoelstelling Verbeteren openbaar vervoer van de doelstelling Verbeteren bereikbaarheid. Om dit geld voor projecten binnen dezelfde (sub)doelstelling beschikbaar te houden wordt voorgesteld om het voordelige saldo van 1.550.000 terug te zetten in het meerjareninvesteringsplan onder 'Diverse projecten verbeteren bereikbaarheid (OV)' (zie besluitpunt 5).

04.04 Haarlemmerstraat parkeergarage
In 2023 is de aanbesteding voor de ophoging en renovatie van de Haarlemmerstraat parkeergarage mislukt. Enkele aanpassingen naar aanleiding van de marktconsultatie hebben daarna niet geleid tot een geslaagde aanbesteding. Een extern adviesbureau heeft inmiddels een nieuwe bouwkostenraming opgesteld. Rekening houdend met de reeds uitgevoerde werkzaamheden, aanvullende onderzoeken, de herschreven aanbestedingsleidraad en de inflatie tot het moment van bouwen komt deze kostenraming uit op een bedrag van 14,3 miljoen. Bij het uitvoeringsbesluit ophogen parkeergarage Haarlemmerstraat (RV 21.0130) is al een krediet van 8,0 miljoen beschikbaar gesteld. Voorgesteld wordt om aanvullende kredieten van in totaal € 6,3 miljoen beschikbaar te stellen en de bijbehorende kapitaallasten van € 264.002 te dekken uit de reserve parkeren (zie besluitpunt 6). In de ontwikkeling van de reserve parkeren voor de komende 20 jaar is rekening gehouden met deze aanvullende kosten (zie paragraaf 5.7 'reserve parkeren (auto en fiets)' uit Kaderbrief 2024-2028).