Tweede Voortgangsrapportage 2024

Toelichtingen afwijking begroting 2024

Mee- en tegenvallers:

AD.01 Groei en krimp van aantal accounts
De Centrumregeling Bedrijfsvoering Leidse Regio bepaalt op 1 juli van een jaar de definitieve groei van de ambtelijke organisaties voor de afrekening van het lopende boekjaar. De groei of krimp ten opzichte van de vorige peiling wordt verrekend met Leiden en de partners Leiderdorp, Oegstgeest en Zoeterwoude. De groei of krimp van de partners is in Leidse begroting budgettair neutraal verwerkt. De telling van de Leidse medewerkers hebben wel een budgettair effect. Ten opzichte van de vorige meting is het aantal medewerkers in Leiden gegroeid met 40. Per medewerker wordt € 17.764 toegevoegd aan het budget van de Centrumregeling, in totaal 710.560. Dit bedrag is voor 2024 incidenteel van aard.
• De plankosten clusters zijn gegroeid met 9 medewerkers. Hun groeibijdrage van 159.876 wordt toegevoegd aan de aan de projecten door te belasten overhead.
• De overige clusters groeien per saldo met 31 medewerkers. Conform de uitgangspunten in Kaderbrief 2023-2027 wordt hun groeibijdrage incidenteel meegenomen als tegenvaller in 2024.

Per saldo bedraagt de tegenvaller 550.684 voor 2024. Vanaf 2025 wordt voor de stijging van het aantal medewerkers rekening gehouden in de decentrale budgetten (budgetneutraal verrekend met de bijbehorende clusters). Overeenkomstig de uitgangspunten in de Centrumregeling Bedrijfsvoering Leidse Regio wordt ook nog 2,6% risico-opslag berekend over de groei en krimp van het aantal medewerkers. Voor Leiden bedraagt dit 18.475. Dit bedrag wordt gedekt uit de bedrijfsvoeringsreserve concern.

AD.03 Ontwikkeling financieringslasten- en baten
Over 2024 is meer interne rente doorbelast naar de taakvelden dan was verwacht. Dit levert een voordeel bij de algemene dekkingsmiddelen. Tevens blijkt de financieringsbehoefte over 2024 lager uit te vallen. Dit heeft zowel effect op de rentelasten op nieuwe langlopende leningen als op de kortlopende rentelasten op het negatieve saldo op de rekening courant. Daarnaast verwachten we hogere rentebaten, voornamelijk door een positief banksaldo in het derde kwartaal. Het voordeel op de financieringslasten en- baten (treasury) komt voor 2024 in totaal uit op een bedrag van 1.997.115.

AD.04 Inkomsten GPC/Studio
Binnen cluster IDA / bestuur en communicatie verzorgt het grafisch productiecentrum (GPC) voor de eigen organisatie vormgeving van communicatie-uitingen, rapporten etc. Hiervoor staan ook interne baten geraamd die door doorbelasting moeten worden terugverdiend. Deze omzet wordt al enige jaren niet gerealiseerd. Voor 2024 een tegenvaller van 300.000. Het structurele knelpunt loopt mee in de nieuwe opbouw van de IDA-begroting waar het cluster op dit moment aan werkt. De conclusies hiervan en eventuele structurele knelpunten en keuzes (breder dan het GPC alleen) komen bij de volgende Kaderbrief 2025-2029 ter sprake.

AD.06 Algemene uitkering
De netto ontwikkeling van de algemene uitkering bedraagt voor 2024 afgerond 2,3 miljoen voordelig. De belangrijkste oorzaak is het overschot op het BTW-compensatiefonds van 1,6 miljoen. De raad is hierover in juli per brief geïnformeerd.

AD.07 Bijdrage BSGR 2024
Over 2024 is de verwachting dat er een tekort van circa 375.000 ontstaat op de bijdrage aan de Belastingsamenwerking Gouwe-Rijnland (BSGR). De kosten voor de BSGR zijn toegenomen door de groei van de stad en daarmee de groei van het aantal aanslagregels waarmee de bijdrage wordt bepaald. We nemen deze hogere kosten mee bij de bijstelling van de opbrengsten die we richting de Kaderbrief 2025-2029 uitvoeren. Deze kosten zullen dan (al dan niet deels) gedekt kunnen worden door extra opbrengsten lokale heffingen.

Budgetneutrale wijzigingen:

AD.02 Algemene uitkering gemeentefonds - taakmutaties meicirculaire 2024
In de meicirculaire van het gemeentefonds zijn 21 taakmutaties opgenomen (waarvan 16 relevant zijn voor gemeente Leiden). Het college heeft bij de Kaderbrief 2024-2028 de gemeenteraad hierover met een brief geinformeerd. De taakmutaties worden verrekend met het overeenkomstige beleidsvelden.

Voor een toelichting verwijzen wij naar de brief:

Taakmutaties meicirculaire

2024

1. Dienstverlening gemeenten aanpak armoede en schulden

300

2. Werkdrukverlaging jeugdbescherming

183

4. Compensatieregeling niet beoogde kosten jeugdzorg

-172

7. Wmo hulpmiddelen

28

8. Landelijke Vreemdelingen Voorziening

-121

9. Vrouwenopvang (DU)

25

10. Suppletie-uitkering Bommenregeling

155

11. Jeugdhulp kinderen in een AZC (DU)

15

12. Veilige steden (DU)

30

17. Gemeentelijke antidiscriminatie voorzieningen

18

18. Nationaal actieplan dakloosheid

1.149

19. Regionale doelgroepspecifieke aanpak

137

20. Beschermd Wonen (IU)

1.884

21. Participatie (IU)

1.197

Taakmutaties < 10.000 per saldo

16

Totaal

4.845

Onderstaande taakmutaties waren vooruitlopend op de meicirculaire al geraamd in de begroting 2024:

 

13. LHBTI-emancipatiebeleid (DU)

20

14. Uitvoeringskosten Omgevingswet

346

Totaal

5.210

Bedragen x 1.000 (-/- = nadeel)