Tweede Voortgangsrapportage 2025

Beleidsterrein 2A Veiligheid

Doel

Prestatie

2A1 Beperken criminaliteit, bewaken democratische rechtsstaat

2A1.1 Aanpak ondermijning

2A1.2 Voorkomen of aanpakken radicalisering en polarisatie

2A1.3 Inzet Wet Bibob

2A1.4 Inzet Veilige Publieke taak

2A2 Beperken criminaliteit en overlast in de woonomgeving

2A2.1 Beperken van overlast van personen die verward gedrag vertonen

2A2.2 Beperken van woonoverlast

2A2.3 Inzet preventie en weerbaarheid gedigitaliseerde criminaliteit

2A2.4 Regievoering samenwerking jaarwisseling / vuurwerk

2A2.5 Inzet buurt- en wijkveiligheid en inegrale wijkaanpak

2A2.6 Aanpak fietsendiefstal

2A2.7 Bestuurlijke inzet overtredingen Opiumwet en tegengaan van drugshandel

2A3 Beperken jeugdoverlast en criminaliteit

2A3.1 Stedelijke stedelijke jeugdaanpak

2A3.2 Inzet Dealbreakers

2A4 Optimale preventie en aanpak branden, rampen en crises

2A4.1 Realiseren en bestendigen van BRL-vakbekwame gemeentelijke crisisorganisatie

2A4.2 Planvorming rondom grootschalige risicovolle evenementen

2A4.3 Inzet bij rampen en (cyber)crises

2A4.4 Optimale preventie brandveiligheid

2A4.5 Inzet bij demonstraties en betogingen

2A5 Veilig ondernemen en veilig uitgaan

2A5.1 Risicoscan, coördinatie vergunningverlening evenementen

2A5.2 Inzet landelijk programma Veilige Steden

2A5.3 Bijdrage aan (digitaal) veilig ondernemen

2A5.4 Handhaven coffeeshopsanctiebeleid

2A5.5 Coördinatie vergunningverlening horeca

2A5.6 Handhaven horecasanctiebeleid

2A5.7 Handhaven prostitutiebeleid

Toelichting doelenboom beleidsterrein 2A veiligheid

2.A1.4 Inzet Veilige Publieke taak

De streefwaarde voor de effectindicator ‘Aantal geregistreerde incidenten in GIR (Gemeenschappelijke Incidenten Registratiesysteem)’ is 31. In 2024 zijn 64 incidentmeldingen ontvangen, de verwachting is dat we dit jaar (2025) richting de 85 incidentmeldingen gaan. Dit is aanzienlijk meer dan de streefwaarde. De verwachting is dat de stijgende lijn niet duidt op een toename van het daadwerkelijk aantal incidenten, maar dat dit waarschijnlijk het gevolg is van een toenemende meldingsbereidheid. De stijging van het aantal gemelde incidenten in het GIR is dan ook positief omdat het duidt op een groter bewustzijn van agressie tegen medewerkers. De resultaten van het Medewerkersonderzoek (MO) in 2025 laten echter zien dat nog lang niet alle incidenten worden gemeld en geregistreerd. We maken ons daarom zorgen op de wijze waarop de medewerkers met direct klantcontact worden bejegend. Dit heeft onze blijvende aandacht.