Tweede Voortgangsrapportage 2025

3.5.4 Toelichtingen afwijking begroting 2025

Mee- en tegenvallers:
Niet van toepassing.

Budgetneutrale wijzigingen:

05.01 Krediet Noorderkwartier Oost
Recent is fase 2 (riolering en herinrichtingsopgave) van het project afgerond en is vastgesteld dat sprake is van een overschrijding op het beschikbare budget van afgerond 120.000. De overschrijding wordt met name veroorzaakt door prijsstijgingen die niet volledig zijn gecompenseerd. Daarnaast heeft vertraging in de uitvoering gezorgd voor hogere plankosten.
Na fase 2 dient de rioleringsopgave voor de Oranjestraat nog uitgevoerd te worden. Hiervoor is recentelijk een geactualiseerde kostenberekening gemaakt met als uitkomst hogere plan-, onderzoeks- en bouwkosten. Als gevolg hiervan ontstaat een tekort op het nog beschikbare krediet van 800.000. Per saldo wordt het geprognosiceerde tekort op dit project een bedrag van € 920.000. Voorgesteld wordt om het tekort te dekken door (zie besluitpunt 6):
- het krediet Herinrichtingsmaatregelen Maresingel te verlagen met € 170.000 omdat dit krediet niet meer volledig nodig is voor de wijkvernieuwingsopgave (vanwege de verschillende afschrijftermijnen betekent dit feitelijk een dekking van 120.000).
- de investering Meerburg Utrechts Jaagpad in het meerjareninvesteringsplan te verlagen met 800.000. Betreffende investering is bedoeld voor rioleringswerkzaamheden, maar het moment van uitvoering is onduidelijk omdat dit afhankelijk is van de eigendomsoverdracht van de grond van de provincie naar de gemeente en de technische voorbereiding van het werk. Voorgesteld wordt om bij het opstellen van het nieuwe IWKP 2029-2032 de actuele stand van zaken omtrent de eigendomsoverdracht en technische voorbereidingen, inclusief de financiële gevolgen van de verlaging van het beschikbare budget, mee te nemen. Een eventueel restantkrediet zal terugvloeien naar de investering Meerburg Utrechts Jaagpad.

05.02 Krediet houtsnippermachine
Om op een veilige en verantwoorde wijze werkzaamheden aan bomen te kunnen uitvoeren zijn European Tree Workers (ETW’ers) in dienst genomen. Door deze expertise in eigen beheer te hebben, is de organisatie flexibeler inzetbaar, onder meer bij het afhandelen van calamiteiten (ook buiten reguliere werktijden) en bij het uitvoeren van onderhoudswerkzaamheden die buiten het bestek van onderaannemers vallen. Dit leidt niet alleen tot kostenbesparing, maar maakt het ook mogelijk om snel en adequaat te reageren op meldingen. Om de werkzaamheden verder te optimaliseren is de aanschaf van een elektrische houtversnipperaar noodzakelijk. Het versnipperen van takken op locatie en het afvoeren van snippers is aanzienlijk efficiënter en goedkoper dan het transporteren van ongesnipperd takhout naar de groenverwerker. Er is bewust gekozen voor een volledig elektrisch aangedreven machine, passend bij de duurzaamheidsambities van de gemeente. Voorgesteld wordt om een krediet van 55.000 beschikbaar te stellen voor de aanschaf van een houtsnippermachine en de bijbehorende kapitaallasten van 6.050 te dekken door het verlagen van het budget voor groenonderhoud met hetzelfde bedrag (zie besluitpunt 5).

05.03 Riool- en waterzorgheffing

Door invoering van de riool- en waterzorgheffing ontvangt naast de gebruiker ook de eigenaar van een woning of niet-woning een aanslag. Hierdoor stijgt de bijdrage aan de BSGR met 400.000. Waarvan 200.000 voor invoeringkosten eigenarenheffing. Voor de invoering van de subsidieregeling groene daken en afkoppelen hemelwaterafvoer van het gemeentelijk riool is vanaf 2026 200.000 beschikbaar. Anderzijds daalt het aanslagbedrag van de gebruiker waardoor het beroep op kwijtschelding met 400.000 vermindert. Per saldo is deze wijziging hiermee budgetneutraal.