Tweede Voortgangsrapportage 2025

Beleidsterrein 4A Duurzame mobiliteit

Doel

Prestatie

4A1 Verduurzaming mobiliteit

4A1.1 Beïnvloeding modal shift ten gunste van fiets, voetganger en
openbaar vervoer

4A1.2 Stimuleren verduurzaming personen en goederenvervoer

4A1.3 Invoering zero-emissie stadslogistiek

Toelichting doelenboom Beleidsterrein 4A Duurzame mobiliteit

Er zijn geen afwijkingen ten opzichte van de begroting.

Beleidsterrein 4B Bereikbaarheid

Doel

Prestatie

4B1 Verbeteren bereikbaarheid

4B1.1 Verbeteren bereikbaarheid voor voetgangers

4B1.2 Verbeteren bereikbaarheid fiets

4B1.3 Verbeteren openbaar vervoer

4B1.4 Waarborgen doorstroming

4B1.5 Verbeteren parkeeraanbod

Toelichting doelenboom Beleidsterrein 4B Bereikbaarheid

4B1.2 Verbeteren bereikbaarheid fiets

Door afstemming met andere raakvlakprojecten is de verwachting dat de start uitvoering van het project afsluiting Rijnzichtbrug en herinrichting Morsweg in zomer 2027 is. 

ProRail is niet akkoord met het beschikbaar stellen van de benodigde grond voor de voorkeursvariant voor het fietspadontwerp van het fietspad Broekweg thv de brandweerkazerne Gooimeerlaan. Een haalbaarheidsstudie heeft geen haalbare alternatieven opgeleverd. In de sturingsdriehoek is besloten het project te stoppen en het vrijgekomen budget in te zetten voor andere fietsprojecten.

Het project Brug Korte Vlietpad zal worden heroverwogen i.v.m. raakvlakken met het project Panoramapark. 

4B1.4 Waarborgen doorstroming

De voortgang en samenhang van deeltrace Willem de Zwijgerlaan met de gebiedsontwikkeling Park de Zwijger heeft meer tijd gevergd dan aanvankelijk gepland. Hierdoor is de aanvraag uitvoeringskrediet verschoven naar Q2 2027 en start uitvoering naar Q1 2029.

Momenteel wordt nog onderzocht of de fasering van de herinrichting kruispunt Hoge Rijndijk/Willem van der Madeweg zo kan worden gedaan dat onderdelen van het verkeersproject eerder kunnen worden uitgevoerd.

Groene loper kruising Churchilllaan/Haagweg is nog niet opgestart.

Groene lopers kruising Plesmanlaan/Haagse Schouwweg/Dr. Lelylaan is nog niet opgestart.

Vanuit project Wernink wordt momenteel onderzocht of het projectgebied via één ontsluiting met een tunnel richting de Hoge Mors ontsloten kan worden. Indien dit kan, zijn geen maatregelen nodig aan de kruising Dr. Lelylaan / Amphoraweg.

Momenteel vinden nog onderzoeken plaats die de scope en uitgangspunten voor het project kruispunt Dr. Lelylaan/Barnsteenstraat kunnen beïnvloeden. Naar verwachting is eind 2025 voldoende duidelijk om de startopdracht te kunnen opstellen.

Beleidsterrein 4C Verkeersveiligheid

Doel

Prestatie

4C1 Verbeteren verkeersveiligheid

4C1.1 Stimuleren verkeersveilig gedrag

4C1.2 Verbeteren verkeersveilige inrichting

Toelichting doelenboom Beleidsterrein 4C Verkeersveiligheid

4C1.2 Verbeteren verkeersveilige inrichting

Voor Groene lopers Rotonde Ommedijkseweg/Haagse Schouwweg is het projectplan in Q1 2025 vastgesteld. Project ligt stil vanwege capaciteitsgebrek.

Momenteel wordt met Provincie onderzocht of werkzaamheden aan het omvormen van het kruispunt Groote Vink naar een rotonde en de aanleg van fietspaden gelijk kunnen vallen met de provinciale werkzaamheden aan de Waddingerbrug.

I.v.m. prioritering raadsagenda wordt de voorhangprocedure voor de herinrichting Lammenschansweg doorgeschoven naar de agenda van september. De aanvraag voorbereidingskrediet wordt verwacht in Q1 2026, waarna de uitvoering start in 2028.