Tweede Voortgangsrapportage 2025

3.1 Bestuur en dienstverlening

Programmanummer

1

Commissie

Leefbaarheid en Bereikbaarheid

Portefeuille(s)

Bestuur, Veiligheid en Handhaving
Kennis, Onderwijs, Sport en Financiën

Werk, Inkomen en Economie & Cultuur

De missie van het programma Bestuur en dienstverlening luidt:
De gemeente Leiden staat voor een betrouwbaar bestuur: open en transparant en in samenwerking met en voor partners en burgers in de stad en regio.

De gemeente Leiden staat voor een klantgerichte, persoonlijke en toegankelijke dienstverlening, waarbij burgers, bedrijven en overige instellingen betrouwbaar, duidelijk, snel en op maat worden bediend.

3.1.1 Stand van zaken bij Voortgangsrapportage

Bestuur en Communicatie

Tweede Kamerverkiezingen
Op 29 oktober 2025 worden tussentijdse Tweede Kamerverkiezingen gehouden. Dit komt doordat het kabinet is gevallen. In 2024 is bij het maken van de begroting geen rekening gehouden met deze extra verkiezingen.  De volgende Tweede Kamerverkiezingen zijn nu nog begroot in 2028. Aan de raad zal worden voorgesteld om het budget voor 2028 al te gebruiken in 2025. Gemeenten ontvangen voor verkiezingen een bedrag dat is opgenomen in de algemene uitkering die we van het Rijk krijgen. Deze vergoeding is niet genoeg voor alle kosten. We krijgen ook geen extra geld als er tussentijds verkiezingen zijn. Dit keer stelt het Rijk mogelijk extra geld beschikbaar voor de organisatie van de komende Tweede Kamerverkiezingen. Hiervoor heeft de Tweede Kamer een motie aangenomen. De middelen die de gemeente ontvangt worden besteed aan de organisatie van de verkiezingen.

Kinder- en Jongerenraad
De jongerenraad van Leiden is in oktober 2024 gestart. Een groep van 24 jongeren van verschillende middelbare scholieren heeft hard gewerkt aan een advies aan de gemeente, dat unaniem is aangenomen door de gemeenteraad. Ook de kinderraad, een groep 7 van de Dukdalf is gestart in 2024. In het najaar van 2025 start een nieuwe Kinder- en jongerenraad.

Programma Dienstverlening

Doorontwikkeling klantonderzoek, leren en verbeteren
Het Programmateam ondersteunde meerdere afdelingen bij hun dienstverleningsvraagstukken en verbeterkansen. We implementeerden de nieuwe tool voor klanttevredenheidsonderzoek bij meerdere processen van Burgerzaken en het KCC. Ook voerden we klantonderzoek uit onder bezoekers van de publieksruimte in het Stadskantoor om meer inzicht te krijgen in hoe we met de inrichting en bewegwijzering beter kunnen aansluiten op hun behoeften.

Borging project Duidelijke taal in de organisatie
Als afronding van het project belegden we de kennis en activiteiten in de organisatie. We gaven gerichte taaltrainingen aan juridische en financiële medewerkers.  In totaal verwachten we eind dit jaar 1.750 medewerkers te hebben getraind in duidelijke taal. Ook leidden bij elk domein schrijfcoaches op. Zij blijven hun collega's helpen met het (her)schrijven van teksten in duidelijke taal. We maakten een e-learning en voegden die toe aan het inwerkprogramma van nieuwe medewerkers. Zo zorgen we dat (nieuwe) collega’s ook in de toekomst toegang houden tot de training.

Overheidsbrede en proactieve dienstverlening
Samen met de gemeente Zwolle en de VNG deden we een proeftuin gericht op mensen met financiële zorgen. We onderzochten hoe afdelingen Werk & Inkomen en Schuldhulpverlening overheidsbrede dienstverlening kunnen verzorgen en wat zij daarvoor nodig hebben. De opgedane inzichten gebruiken we bij de doorontwikkeling van overheidsbrede dienstverlening.

We onderzochten ook hoe we slimmer gebruik kunnen maken van data die we al hebben. Bijvoorbeeld bij het automatisch verlengen van Individuele InkomensToeslag en het meerjarig beschikken bij leerlingenvervoer. We ontwierpen een nieuw proces en zochten oplossingen voor technische, beleidsmatige en juridische belemmeringen. Besluitvorming wordt voorbereid.

Online dienstverlening
Met het project Open Formulieren zetten we alle digitale formulieren van de website om naar een Common Ground applicatie, zodat ze eenvoudiger te beheren en aan te passen zijn. Het project verloopt volgens planning.

KCC Chatbot / Virtuele assistent
De afgelopen maanden is onderzocht hoe een chatbot kan bijdragen aan de verbetering van de bereikbaarheid en dienstverlening van het KCC. Op basis van een vergelijking van beschikbare opties en gesprekken met andere gemeenten is gekozen we voor de chatbot Gem. Deze is ontwikkeld voor en door gemeenten en sluit goed aan bij de gemeentelijke visie. Op dit moment zijn 25 gemeenten aangesloten bij Gem en dit aantal blijft groeien. In de tweede helft van 2025 start de implementatie, te beginnen met een pilot van zes maanden. Deze proefperiode dient om de werking en kwaliteit in de praktijk te toetsen.