Leiden Inclusief
In 2025 ligt de nadruk op de uitvoering van het plan van aanpak tegen racisme en discriminatie en het actieplan Welzijn en Veiligheid LHBTIQ+ personen.
In de interne organisatie is er een scan geweest op diversiteit, inclusie en gelijkwaardigheid en wordt er samen met HR verder gewerkt aan objectieve werving & selectie. De uitkomst hiervan op clusterniveau wordt in september verwacht. De uitkomst op organisatieniveau in november.
Binnen de projectlijn voor toegankelijkheid zijn we gestart met de derde fase van de campagne ‘Geef elkaar de ruimte’. Ditmaal gericht op toegankelijkheid rondom terrassen met de slogan ‘Geen punt blijf binnen de munt’.
In de laatste helft van het jaar ligt de nadruk voor het hele programma op het overdragen en borgen van het programma Leiden Inclusief in de lijnorganisatie. De reden hiervoor is de beëindiging van het programma per januari 2026. Voor de borging zijn inmiddels de eerste stappen gezet. Om toe te zien op een goede implementatie en sterke verankering van de resultaten die het programma bereikt heeft, wordt de nieuwe rol van coördinator DIG gecreëerd.
Koloniaal- en slavernijverleden
In april is het vooronderzoek koloniaal en slavernijverleden gepresenteerd. Naar aanleiding hiervan hebben we besloten om de volgende vervolgacties in gang te zetten: vervolgonderzoek, een denktank, een proces om tot excuses te komen en de realisatie van kunstwerk(en). We werken toe naar excuses namens het stadsbestuur voor het einde van deze collegeperiode. We gaan een zorgvuldig gesprek met de stad aan hoe we die excuses het beste kunnen doen.
Beleidsterrein Sociale Binding en Participatie
Samenwerking Sterke Sociale Basis partners en WMO
De onderlinge samenwerking tussen de Sterke Sociale Basis (SSB) partijen is het afgelopen jaar geïntensiveerd. Dat komt onder andere terug in een gezamenlijke wijkprogrammering, gezamenlijke wijkoverleggen en het organiseren van ‘vijf jaar Sterke Sociale Basis’. Vanuit de ambtelijke organisatie is ingezet op verstevigen van het accounthouderschap op de Sterke Sociale Basis.
Ook vanuit het Sociaal Wijkteam wordt de samenwerking met de Sterke Sociale Basis partners verstevigd. Zo wordt vaker doorverzen naar ondersteuning in het voorveld en begeleiden de SSB-partners mensen vaker en langer zelf. Zo wordt ondersteuning vanuit duurdere maatwerkvoorzieningen voorkomen. Hiervoor worden onder andere meerdere praktijkondersteuners (PO sociaal) ingezet bij diverse huisartsenpraktijken in de stad.
WMO maatwerkvoorzieningen
De achterstanden van de WMO maatwerkvoorziening zijn nagenoeg weggewerkt door meer capaciteit in te zetten en door de juiste koppeling van de administratiesystemen van de gemeente en het Sociaal Wijkteam. Leidenaren die een aanvraag doen voor een WMO maatwerkvoorziening ontvangen zo sneller de ondersteuning die ze nodig hebben.
Beleidsterrein Preventie
Beleidskader Gezondheid, Sport, Spelen en Bewegen
In de eerste helft van 2025 hebben we gewerkt aan de basis voor een nieuw beleidskader gezondheid, sport, spelen en bewegen. Hierin zijn de aanbevelingen uit de begin 2024 vastgestelde evaluatie van de beleidskaders Sport & Gezondheid en Spelen & Bewegen leidend. We vinden het belangrijk om relevante stadspartners, zoals sportverenigingen, partners in het gezondheidsdomein, partners in het domein spelen en vooral onze inwoners te betrekken. We willen gebruik maken van de kennis en expertise die in de stad aanwezig is, om nieuwe ambities en doelen te toetsen en door de stad te laten dragen. Daarom organiseren we eind 2025 een stadsbrede participatie. We willen dit onder andere organiseren in de vorm van een stadscongres, waar op de verschillende thema's focusgroepen en bijeenkomsten in de wijken georganiseerd worden.
Leiden Healthy Society Center (LHSC)
In het afgelopen halfjaar is er gewerkt aan de ontwikkeling van een meerjarenplan, een bijbehorende begroting en een communicatieplan. Hiermee is er een stevige en structurele basis voor het Leiden Healthy Society Center (LHSC) gelegd. Er heeft in juni 2025 een succesvolle tweede editie van het Leids Kennisfestival plaatsgevonden. Er waren ruim duizend bezoekers. Leidse inwoners konden in de vorm van kramen, exposities en minicolleges ervaren wat er in de stad gebeurt rondom gezondheid en welzijn. Het policy lab staat in september op de agenda. (Gezondheid)experts van Leidse kennisinstellingen komen samen en worden actief betrokken bij beleidsvorming van de nieuwe nota Binnenstad. Daarnaast worden opnieuw twee kenniscafés georganiseerd. Eén gekoppeld aan de Week van de Opvoeding en één over een gezonde voedselomgeving, zodat voeding nadrukkelijker op de kaart wordt gezet.
City Deal Gezonde en Duurzame Voedselomgeving
Sinds januari 2025 neemt de gemeente Leiden deel aan de City Deal Gezonde en Duurzame Voedselomgeving. Dit doen we naar aanleiding van het eerder aangenomen amendement City Deal Gezonde en Duurzame Voedselomgeving (A.24.0056.04). De deelname aan de City Deal Gezonde en Duurzame Voedselomgeving stelt ons in staat om gezamenlijk met andere steden effectieve oplossingen te ontwikkelen en bij te dragen aan een gezondere voedselomgeving. In samenwerking met twaalf andere gemeenten wordt er nagedacht over hoe voeding en gezonde voedselomgeving meer op de politieke agenda kan komen. Zowel landelijk als in de stad. Er wordt onder andere verkend hoe Leiden zich kan positioneren in het weren van ongewenste reclame. Daarnaast wordt er samen met de GGD een voedseldrukmeter ontwikkeld. Als laatste wordt er ook verkend hoe Leiden de jonge inwoners meer kan betrekken bij plantaardige voeding.
Eenzaamheid en Mentale gezondheid
De aanpak Eenzaamheid en Mentale Gezondheid (RV 25.0034) is in juni 2025 door de raad vastgesteld. Het uitvoeringsprogramma wordt verder ontwikkeld. Hierbij is speciaal aandacht voor de punten uit de ingediende amendementen. Er wordt verkend of de campagne Eenzaamheid herhaald kan worden en of er intensivering vanuit op het thema eenzaamheid kan plaatsvinden vanuit de Sterke Sociale Basis.
Verminderen van (de gevolgen van) huiselijk geweld
Leiden ontvangt een decentralisatie uitkering vrouwenopvang (Duvo) voor de aanpak van huiselijk geweld in Holland Rijnland. Deze uitkering wordt niet geïndexeerd. De indexering verloopt via de Algemene Uitkering van alle gemeenten en komt dus bij alle gemeenten in Holland Rijnland binnen. Tot nu toe is het nog niet nodig om deze indexering bij gemeenten op te halen. Vanaf 2025 is er geen sluitende begroting meer. Met inzet van de opgebouwde reserve kunnen de kosten de komende jaren nog gedekt worden. Met gemeenten in Holland Rijnland is bestuurlijk afgesproken dat zij vanaf 2029 gaan meebetalen aan de aanpak van huiselijk geweld.
Hecht
Hecht heeft een besparing van 4,6 procent gerealiseerd in hun begroting van 2026. Hiermee geven zij invulling aan het advies van de Financiële Kaderstelling Gemeenschappelijke Regelingen (FKGR) om een besparing van zes procent door te voeren in 2026. Deze begroting is in het Algemeen Bestuur van 9 juli 2025 vastgesteld. In het derde en vierde kwartaal van 2025 zal Hecht de voorgenomen besparingen gaan realiseren. Daarnaast werkt Hecht nog aan een herstelplan van het eigen vermogen om tot een structureel waardevaste begroting te komen.
Leiden op leeftijd
In 2026 wordt de uitvoeringsagenda Leiden op leeftijd 2026 – 2030 bekendgemaakt. Dit uitvoeringsprogramma is vormgegeven op basis van de Leidse Visie op Wonen, Zorg en Welzijn. Het richt zich op de oudere inwoners van Leiden, maar ook op hun mantelzorgers. Er wordt ingezet op het creëren van een zorgzame wijk en er wordt in samenwerking met de partners in de stad uitvoering gegeven aan de visie. De tweede helft van 2025 wordt gebruikt voor het vormgeven van dit uitvoeringsprogramma en voor de vaststelling van de Leise visie op Wonen, Zorg en Welzijn.
GHB-onderzoek
Het Trimbos-instituut heeft onderzoek gedaan naar de GHB-problematiek in Holland Rijnland. Daarbij zijn aanbevelingen gedaan voor de korte en (middel)lange termijn. Er is op 8 mei 2025 een expertsessie geweest met oa het Trimbos-instituut, Brijder verslavingszorg, stichting Lumen, de politie en De Binnenvest om dat rapport verder toe te lichten. Er is een werkgroep gestart met gemeenten uit de regio’s Duin- en Bollenstreek en Rijnstreek, de Brijder verslavingszorg en stichting De Binnenvest. De werkgroep kijkt naar mogelijkheden voor de realisatie van de belangrijkste aanbevelingen uit het rapport. Dit zijn het ondersteunen van de Binnenvest in het ontwikkelen van beleid en deskundigheid in de Nieuwe Energie, de mogelijkheden om GHB-gebruikers apart op te vangen en het aanstellen van een specialistische bemoeizorger GHB.
Beleidsterrein Ondersteuning
Programma Maatschappelijke Zorg en de Ethos-telling
In 2025 hebben we belangrijke stappen gezet in de aanpak van dak- en thuisloosheid volgens het principe ‘Wonen Eerst’. We hebben dit gedaan in samenwerking met de regiogemeenten, woningcorporaties en zorgpartners. Er zijn bestuurlijke sessies georganiseerd waarin gezamenlijke ambities zijn uitgesproken om uitvoering te geven aan het principe van ‘Wonen Eerst’. Er is hiervoor inspiratie gehaald uit succesvolle initiatieven die op andere plekken in het land zijn georganiseerd. Op basis van de ETHOS-telling is een breder beeld ontstaan rondom de groep dak- en thuislozen. Dit heeft eraan bijgedragen dat er in de tweede helft van 2025 wordt gewerkt aan een aangepaste beleidsaanpak. In de Leidse visie op Wonen, Zorg en Welzijn (zie programma 6C) is er inmiddels specifiek aandacht besteed aan deze doelgroep. Er zijn concrete ambities uitgewerkt in samenwerking met maatschappelijke partijen.
Plan van aanpak integrale aanpak jongeren 16-27 jaar in een kwetsbare situatie
Het plan richt zich op het voorkomen van dak- en thuisloosheid onder jongeren van 16 tot 27 jaar die zich in een kwetsbare positie bevinden. Vanuit dit plan van aanpak wordt een uitvoeringsagenda opgesteld. Deze wordt vastgesteld door het college. De gemeenteraad wordt hierover geïnformeerd in het laatste kwartaal van 2025.
Beleidsterrein Kwetsbare groepen
Multiprobleemgezinnen
Het college heeft besloten dat de formatie van de Maatwerkfunctionaris in 2025 wordt uitgebreid naar 2 maatwerkfunctionarissen. Voor de periode tot en met 2027 is financiële dekking beschikbaar binnen de bestaande middelen. In 2025 worden de mandaten en bevoegdheden nader uitgewerkt, met als doel om de functie in 2026 binnen een helder kader te laten functioneren. Met de uitbreiding naar 2 fte wordt in 2025 verdere invulling gegeven aan de structurele inbedding van leercirkels binnen de organisatie. Daarnaast wordt ingezet op het ontwikkelen van (management)rapportages om op zowel beleidsmatig als uitvoerend niveau te kunnen leren van de behandelde casuïstiek. Op basis van businesscases zal worden onderbouwd dat de gehanteerde werkwijze leidt tot een doelmatige en doeltreffende inzet van middelen en daarmee kostenbesparend is.