Mee- en tegenvallers:
08.01 SPUK Meerkosten Energie Openbare Zwembaden
Uit de definitieve vaststelling van de rijksregeling SPUK Meerkosten Energie Openbare Zwembaden blijkt dat de gemeente Leiden afgerond € 515.000 te veel aan voorschot heeft ontvangen. Dit verschil is ontstaan doordat het Vijf Meibad per 1 juli 2023 is gesloten en daardoor slechts over het eerste halfjaar energiekosten in aanmerking kwamen. Daarnaast gold voor het vierde kwartaal van 2023 dat alleen zwembaden met een tijdig opgesteld verduurzamingsplan voor een uitkering in aanmerking kwamen. Voor zwembad De Zijl en buitenbad De Vliet zijn deze plannen uiteindelijk geaccepteerd, maar dit leidde tot een lagere vaststelling van de totale subsidie. In de begroting is een bedrag van afgerond € 308.000 gereserveerd. Dus resteert per saldo een tegenvaller van circa € 207.000 die niet kan worden opgevangen omdat het gemeentebrede budget voor hogere energielasten volledig is uitgeput.
08.02 Evenementen
Er is door het college besloten om een bijdrage van € 30.000 beschikbaar te stellen voor het Jongerenfeest en de kosten voor verkeersregelaars zijn hoger dan begroot (een bedrag van € 20.000). Het jongerenfeest vloeit voort uit de nieuwe opzet 3 oktoberviering waarin we meer grip willen op jongeren (en dus op het crowdmanagement in de binnenstad). Daarnaast is het onderhoudscontract voor de stroomkasten ook afgelopen en opnieuw aanbesteed. De kosten van het nieuwe contract inclusief storingsmeldingen (ingangsdatum 1/1/2025) zijn € 55.000 hoger dan het oude contract. Per saldo betekent dit een tegenvaller van € 105.000 voor evenementen.
Budgetneutrale wijzigingen:
08.03 Krediet IJshal De Vliet
IJshal De Vliet is conform het Programma van Eisen opgeleverd. Na bijna twee jaar gebruik is gebleken dat een aantal fysieke aanpassingen aan het gebouw noodzakelijk is. Het betreft onder andere het herstel en de versterking van de betonvloer op het traject tussen de opstelplaats van de ijsdweilmachine en de ijsvloer (vanwege slijtage door intensief gebruik). Daarnaast is het noodzakelijk de voegen onder de ijsbaan te voorzien van kit om te voorkomen dat bij het smelten van de ijsbaan water doorlekt naar de ondergelegen verdieping. Ook zijn er enkele andere bouwkundige aanpassingen vereist. Voorgesteld wordt om een krediet van € 160.000 (met een afschrijftermijn van 38 jaar) beschikbaar te stellen voor het uitvoeren van deze werkzaamheden en de bijbehorende kapitaallasten van € 5.082 te dekken door het verlagen van het onderhoudsbudget instandhouding sportaccommodaties met hetzelfde bedrag (zie besluitpunt 8).
08.04 Compensatie hogere WOZ Stichting IJshal
In de door de gemeente opgestelde businesscase voor IJshal De Vliet is de jaarlijkse WOZ-aanslag voor de gebruiker geraamd op € 70.000. De Stichting IJshal heeft dit bedrag opgenomen in haar meerjarenbegroting. In de praktijk blijkt de WOZ-aanslag echter substantieel hoger uit te vallen. In 2025 bedroeg deze voor de gebruiker € 107.000.
Gezien het feit dat de Stichting IJshal haar exploitatie zeer krap begroot, de entreeprijzen voor de komende jaren reeds heeft verhoogd en een verdere significante prijsstijging naar verwachting zal leiden tot een daling van het bezoekersaantal, wordt voorgesteld om de Stichting vanaf 2025 te compenseren voor het deel van de WOZ-aanslag dat uitkomt boven het in de businesscase gehanteerde uitgangspunt van € 70.000 (geïndexeerd vanaf 2025). Dat is een bedrag van € 37.000. De benodigde dekking kan worden gevonden binnen de hogere WOZ-inkomsten voor de ijshal, respectievelijk de hogere opbrengsten WOZ niet-woningen.
De extra bijdrage in 2025 en 2026 is noodzakelijk omdat in beide (opstart)jaren 2025/2026 de exploitatie van de ijshal een negatief resultaat laat zien. De incidentele aanvullende bijdrage van € 70.000 in 2025 en 2026 wordt gedekt binnen de exploitatiebudgetten van het domein Sport.